لینک های دسترسی

Breaking News

ایالات متحده: با محاکمه و اعدام گروهی در مصر مخالفیم


محمد مرسی رئیس جمهور مخلوع در محکمه
محمد مرسی رئیس جمهور مخلوع در محکمه

امروز یکشنبه مصر شش مرد را اعدام کرد که هر کدام روی کشتار عساکر در سال دو هزار و چهارده و ایجاد تنش بعد از سقوط رژیم به رهبری مرسی توسط محکمه به اعدام محکوم شدند

این در حالیست که واکنش ها به حکم محکمه یی در قاهره مبنی بر اعدام محمد مرسی رئیس جمهور سابق و بیش از یکصد تن دیگر متفاوت بود. مرسی و این تعداد روی انچه تهاجم بر زندانی در سال دو هزار و یازده ذکر گردید به اعدام محکوم شدند

در زمره اولین کشور های که واکنش خود را به این تصمیم تبارز بود، ایالات متحده بود. یک مقام وزارت خارجه این کشور که نامش ذکر نشده است، نگرانی عمیق خود را از صدور این حکم ابراز نمود.

این مقام وزارت خارجه ایالات متحده بیان داشت که انها مکررا علیه انچه پروسه های محاکمه و اعدام گروهی در مصر خوانده میشود، نظریات خود را انعکاس داده و انرا مغایر با تعهدات بین المللی مصر و اقتدار قانون در ان کشور میپندارند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز بروز شنبه از حکم محکمه در مصر انتقاد نمود و انرا عقب گرد مصر به گذشته خواند. اقای اردوغان بیان داشت که غرب تاکنون موضع مشخصی را علیه السیسی اتخاذ نکرده است در حالیکه مخالفت خود را با حکم اعدام در مصر تبارز میدهد

در میان جنبش های مختلف در شرق میانه، گروه حماس در فلسطین که روابط نزدیک با تنظیم اخوان المسلمین و با مرسی در طول ریاست اش روابط نزدیک داشت، این حکم را محکوم نمود.

اقای سمیع ابوظهوری، سخنگوی حماس بیان داشت که که این حکم غیر مشروع و بر مبنای معلومات نادرست و غیر موثق بشمول اسنادی مبنی بر متهم گردیدن برخی از فلسطینیان کشته شده در مصر و دست داشتن انها در این رویداد ها صادر شده است

فرنک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه المان، که بروز شنبه در عمان در کنفرانس مطبوعاتی با همتای اردنی اش صحبت میکرد، بیان داشت که المان مخالف حکم اعدام است. وی مستقیما از مصر انتقاد نکرد ولی بیان داشت که موقف المان و شخص وی علیه انجام اعدام و عملکرد حکومت مصر بر مبنای قانون و نه بر اساس مصلحت های سیاسی میباشد.

این در حالیست که در عین کنفرانس مطبوعاتی در اردن، ناصر جوده وزیر خارجه اردن، بیان داشت که انها در پروسه قضایی کشور دیگری دخالت نمی کنند و مصر یک کشور دارای سیستم قضایی و رئیس جمهور است و انان واکنشی به تصمیم این محکمه ندارند.

ولی حزب جبهه عمل اسلامی که انشعابی از تنظیم اخوان المسلمین در اردن است، مخالفت خود را با تصمیم مصر ابراز داشت. مراد العضایله، سخنگوی این حزب بیان نمود که این حکم بیانگر انست که در مصر، همه ساختار ها از پوهنتون الازهر تا قضات و خبرنگاران و کلیسا و مطبوعات و حتی اقتصاد در دست اردو قرار دارد و انها انتظار اعلام تصمیم مخالف حکم محکمه را از جانب مفتی اعظم مصر نیز ندارند.

قرار است مفتی اعظم مصر تصمیم خود را روی این حکم محکمه تا تاریخ دوم ماه جون اعلام کند. رژیم مرسی که اولین رئیس جمهور منتخب مصر بشمار میرفت، توسط اردو در ماه جولای سال دو هزار و سیزده متعاقب چندین روز اعتراضات گسترده مصری ها سقوط کرد که خواهان کناره گیری او از قدرت روی قوانین و پالسی هایش گردیدند.

  • 16x9 Image

    لینا روزبه - واشنگتن

    لینا روزبه در سال 2003 کار خود را با صدای امریکا آغاز نمود. روزبه در رشته مطبوعات و رسانه ها از کالج وانیر لیسانس خود را بدست آورد و متعاقب آن لیسانس دیگری را در رشته علوم سیاسی و روابط بین المللی از دانشگاه کانکوردیا اخذ کرد.

XS
SM
MD
LG