لینک های دسترسی

Breaking News

مهلت مذاکرات هسته یی ایران تمدید شد


مذاکرات روی برنامۀ جنجال بر انگیز هسته یی ایران در ویانا، تا هفتم ماه جولای تمدید گردید. مذاکره کنندگان ایران و گروه پنج جمع یک نتوانستند در مهلتی که برای خود تا اخیر ماه جون تعیین نموده بودند، به یک توافق نایل آیند.

جان کربی سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت ایران و گروه پنج جمع یک، تصمیم گرفتند تا روند مذاکرات روی پلان مشترک عمل در بخش برنامۀ هستوی ایران را تا هفتم ماه جولای تمدید کنند، و به این ترتیب وقت بیشتری برای مذاکرات جهت رسیدن به یک حل دوامدار به دست آید" توجه ما به رسیدن به یک توافق هسته با ایران معطوف است. در جریان مذاکرات می کوشیم اختلافات بارزی را که هنوز موجود است حل کنیم. مشخصاً نمیخواهم راجع به این اختلافات صحبت کنم، اما تفاوت نظرها هنوز موجود است."

اهمیت تمدید مهلت

آقای کربی بر اهمیت تمدید ضرب الأجل مذاکرات روی برنامه هسته ایران اشاره کرده گفت " تمدید مهلت مذاکرات مهم است، زیرا کمی فرصت بیشتر مهیا میشود، اما هیچ کسی تحت تأثیر این تصور نیست و نه در تلاش اینست که باید حتماً تا میعاد تعیین شده، به کدام موافقه دست یافته شود. شاید در دو روز به موافقه ای برسیم، شاید هم در سه روز. و شاید هم در روز هفتم، و یا هم اصلاً به هیچ موافقه دست نیابیم."

ایران و قدرت های جهان در نومبر سال ۲۰۱۳ در ژنیو به یک توافق موقتی دست یافتند که بر مبنای آن، تا رسیدن به یک توافق جامع و دایمی، ایران باید بعضی فعالیت های جنجال بر انگیز هسته یی اش را توقف میداد و در مقابل تعزیرات اقتصادی کشور های غرب علیه آن کشور، تا حدی رفع میشد.

اختلافات قابل ملاحظه هنوز هم بین طرفین موجود است که شامل میزان تفتیش از ساحه های هسته یی ایران، چگونگی سرعت رفع تعزیرات اقتصادی علیه ایران، و اینکه ایران اجازه چه نوع تحقیقات و انکشاف را برای انجام تکنالوژی پیشرفته هسته یی خواهد داشت.

علت عدم خوشبینی تمدید مهلت

این در حالیست که کیلسی داونپورت یک متخصص امور هسته یی، در مورد تمدید مذاکرات با ایران خوشبین نیست" تاخیر در رسیدن به یک معامله به نفع هیچ کشوری نیست. محدودیت ها و قیودات بر برنامه هسته یی ایران را بیشتر می سازد ، به همین ترتیب رفع تعذیرات اقتصادی را که ایران خواهان آن است."

با این حال، وقت محدودی برای حل موضوعات بین طرفین در دست است، زیرا قرار است که اگر کدام توافقی صورت گیرد، تا تاریخ نهم ماه جولای از سوی کانگرس ایالات متحده به تصویب برسد.

با وجود اینکه روابط بین امریکا و روسیه روی موضوع اوکرائین به سردی گرائیده است ، ماسکو و واشنگتن برای دریافت راه حل و رسیدن به یک توافق روی برنامه هسته یی ایران ادامه داده اند.

  • 16x9 Image

    نجیبه خلیل

    نجیبه خلیل از سال 2004 تا کنون منحیث گوینده و خبرنگار صدای امریکا اجرای وظیفه میکند. خلیل، لیسانس خود را در رشته ژورنالیزم و سپس فوق لیسانس خود را در رشته رادیو و تلویزیون از یونیورستی ویلیم پترسن در ایالت نیوجرسی بدست اورد. وی همچنان یک دیپلوم در رشته کمپیوتر پروگرامنگ را نیز از کالج برگن کمیونتی ایالت نیوجرسی اخذ نموده است.

XS
SM
MD
LG