لینک های دسترسی

Breaking News

چین برای روز دوم، بهای شاخص یوان را کاهش داد


FILE - A clerk counts 100 Chinese yuan banknotes at a branch of China Merchants Bank in Hefei, Anhui province April 20, 2015.
FILE - A clerk counts 100 Chinese yuan banknotes at a branch of China Merchants Bank in Hefei, Anhui province April 20, 2015.

چین اجازه کاهش ارزش شاخص پولی، یوان، را برای دومین روز متواتر داد که این حرکت غیر مترقبه باعث مشوش شدن بازار های جهانی گردیده و ممکن باعث افزایش تنش با رقبای تجارتی ان کشور گردد. شاخص چین بروز چهارشنبه و انچه بزرگترین روز در طول یک دهه برای این شاخص بود.

در بازار تبادله اسعار تا یک اعشاریه شش فیصد کاهش یافت در حالیکه ارزش یون بروز سه شنبه نیز تا دو فیصد پائین بود. بانک مرکزی چین، که تسلط کامل را بر سیستم پولی ان کشور دارد، این حرکت را موقت خواند و دلیل انرا تعدیل ارزش شاخص ین در بازار خواند.

وزیر تجارت چین، در مورد این تصمیم حکومت بیان داشت که به نظر وی این تصمیم تاثیری را بر تجارت و سرمایه گذاری نخواهد گذاشت و سیستم خاص پولی چین که بنام رینمینبی، یاد میشود، تاثیر مثبتی را بر صادرات از خود بر جای خواهد گذاشت.

ولی در عین زمان سرمایه گذاران در اسیا بروز چهارشنبه، با کاهش ارزش تبادله اسهام در هانگ کانگ، شانگای و توکیو، به این تحول مالی واکنش منفی نشان دادند. ایالات متحده که بیجینگ را برای مدت مدیدی روی حفظ ارزش پائین شاخص پولی اش متهم نموده بود، واکنش محتاطانه یی را به این تصمیم چین تبارز داد.

اما در عصر روز سه شنبه، قانونگذاران ارشد ایالات متحده از هر دو حزب این تصمیم غیر مترقبه چین به کاهش ارزش شاخص پولی ان جهت سبقت در بازار صادرات غیر عادلانه خواندند و انرا محکوم کردند. انها خواهان گزینه تسلط بر ارزش شاخص ها در معامله تازه تجارتی منطقه اقیانوس ارام شدند.

همچنان چندین عضو کانگرس بیان نمودند که کاهش ارزش یوان توسط بانک مرکزی چین بروز سه شنبه، نگرانی های شدیدی را به بار اورده است و برخی انرا ثبوتی بر این موضوع خواندند که در پالسی ارزش شاخص ها، نمی توان بر چین اعتماد کرد.

ولی یک اعلامیه که از جانب وزارت خزاین ایالات متحده صادر شد حاکیست که قبل از وقت است تا تاثیرات این حرکت را مشخص ساخت. درعین زمان، صندوق وجهی بین المللی در مورد این تحول مثبت است و بیان میدارد که بنظر میرسد کاهش ارزش این شاخص یک اقدام حسن نیت گونه باشد.

چین، سومین کشور صادر کننده تولیدات مختلف به افغانستان است و افغانستان یکی از بازار های عمده تولیدات چینایی به شمار میرود، اینکه تاثیر این کاهش ارزش یوان در طول دو روز گذشته بر بازار های افغانستان، صادرات چین به ان کشور و تبادلات مالی ان کشور چی تاثیری را بر جای خواهد گذاشت، موضوعیست که انتظار میرود مقامات افغان در سکتور مالی روی ان در اینده نزدیک نظر بدهند.

XS
SM
MD
LG