لینک های دسترسی

Breaking News

نتایج نظرپرسی از عرب ها راجع به داعش


نظر پرسی در ۱۲ کشور، از ۱۸۰۰۰ نفر صورت گرفته است
نظر پرسی در ۱۲ کشور، از ۱۸۰۰۰ نفر صورت گرفته است

یک نظرپرسی تازه که از هزاران عرب ۱۲ کشور جهان صورت گرفته، نشان میدهد که کلاً حدود ۸۹ در صد مصاحبه شوندگان، با گروه دولت اسلامی یا داعش مخالف میباشند.

مرکز عربی پژوهش و مطالعات پالیسی در قطر که این نظرپرسی را انجام داده، میگوید که این یافته ها، به گونۀ همسان، دیدگاه تمام مسلمانانی را نیز بازتاب میدهد که خود را بسیار مذهبی و یا غیرمذهبی میخوانند.

در نظر پرسی ای که از سوی این مرکز انجام یافته، بیش از ۱۸۰۰۰ عرب از ۱۲ کشور سهم گرفتند که تناسب زنان و مردان در آن مُساوی بود و شمار پرسش شوندگان از هر کشور به ۱۵۰۰ نفر میرسید.

در طول سال ۲۰۱۵، این چهارمین نظرپرسی ای بوده که از ماه می تا ماه سپتمبر، میان عرب ها صورت گرفته است. در این نظرپرسی، راجع به جنگ سوریه و توافق بین المللی ای که در ماه جولای بر سر برنامۀ هستوی ایران امضأ گردید، نیز سؤالاتی مطرح شده است.

بیش از ۲۰ درصد پرسش شوندگان، عامل کلیدی ظهور گروه دولت اسلامی یا داعش را "کشمکش های فرقوی در عراق و سوریه" عنوان کرده اند.

کسانی که در نظرپرسی مرکز عربی پژوهش و مطالعات پالیسی مصاحبه شده اند، در مورد این که بهترین راه شکست دادن داعش چیست، نیز نظر های متفاوتی ارایه میدارند. ۲۸ در صد آنان طرفدار یک گذار یا تحول دموکراتیک در سطح منطقه اند، ۱۸ درصد حل معضلۀ اسرائیل و فلسطینیان را مؤثر میدانند، ۱۴ درصد میگویند که کلید حل مشکل، جلوگیری از مداخلات خارجی است، ۱۴ در صد دیگر پرسش شوندگان از راه حل نظامی حمایت میکنند، و ۱۲ درصد هم به این نظر بوده اند که حل معضلۀ سوریه با رضایت مردم آن کشور میتواند به شکست داعش بیانجامد.

اکثریت بزرگ عرب ها (%۶۸) گفته اند که تغییر رژیم سوریه به رهبری بشارالأسد، راه معقول پایان دادن جنگ پنج ساله در آن کشور خواهد بود.

از سوی دیگر یافته های نظر پرسی نشان میدهد که عرب ها در رابطه با توافقنامۀ هستوی ایران با قدرت های جهان، منقسم میباشند. %۴۰ آنان از این توافقنامه حمایت میکنند، اما %۳۲ آنان با این توافقنامه مخالف اند.

XS
SM
MD
LG