لینک های دسترسی

Breaking News

آغاز نشست رهبران هفت اقتصاد بزرگ جهان در جاپان


در نخستین بخش نشست دو روزۀ سران گروه هفت، اشتراک کنندگان این نشست - رشد اقتصاد جهان، تجارت و موضوعات سیاسی مربوط به این گروه را بحث کردند.

بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده که در این نشست نیز شرکت کرده است روی همین موضوعات صحبت کرد.

آقای اوباما گفت "تا حال ما در مورد اقتصاد جهان و نیاز برای ادامۀ تسریع رشد اقتصادی، استفاده از تمامی ابزارهای در دست داشته نه تنها برای دوباره فراهم ساختن کار برای مردم ، بلکه در افزایش معاشات آنان و وضعیت بیکاری در ایالات متحده کمک کنیم که به طور قابل ملاحظه در حالی بهبود است و ما همچنان شاهد آغاز پیشرفت در کشورهای اروپایی نیز می باشیم."

در کنار این موضوعات، تهدیدات امنیتی در جهان از جمله مواردی است که در اجندای این نشست دو روزه شامل می باشد.

رئیس جمهور ایالات متحده افزود باوجود آن که کوریای شمالی توانایی هدف قرار دادن مواضع و تاسیسات امریکا را ندارد، اما "آزمایشات هسته یی آن کشور را "یک نگرانی بزرگ برای کشورهای اعضای اشتراک کنندۀ این نشست خواند.

آقای اوباما گفت "کوریایی شمالی یک نگرانی بزرگ برای همۀ ماست. اگرچه آنها در موقفی قرار ندارند تا بتوانند تاسیسات ایالات متحده را هدف قرار دهد، اما هر باریکه آن کشور یک آزمایش را انجام می دهد، اگر آزمایش ناکام هم شود، آنان با واکنشی رو به رو می شوند."

از جانب دیگر، باوجود آنکه چین شامل گروه هفت نمی باشد، اما طوری به نظر می رسد که حکومت بیجنگ و رسانه ها در آن کشور در مورد اجندای این نشست نگران اند. بیجنگ و توکیو روی مالکیت بر برخی از آبهای شرق چین اختلاف نظر دارند و حکومت چین می گوید که بحث روی این موضوع و آب های بحث برانگیز جنوب چین، هیچ ربطی به نشست گروه هفت ندارد و نه هم باید مورد بحث شود.

هاو چنینگ، سخنگوی وزارت خارجۀ چین می گوید "ما با هر کشوریکه به خاطر منافع شخصی خود موضوع آب های جنوب چین را به بحث می گیرند، مخالف هستیم. باور ما اینست که گروه هفت باید روی رسیدگی به موضوعات داخلی خود توجه کنند نه به موضوعات غیر ضروری."

رئیس جمهور ایالات متحده قرار است فردا پس از ختم این نشست به شهر هیروشیمای جاپان سفر کند جائیکه دها هزار باشندگان آن در سال ١٩۴٥ در نتیجۀ پرتاب یک بم اتمی از سوی ایالات متحده جان های خود را از دست دادند.

XS
SM
MD
LG