لینک های دسترسی

Breaking News

کودکی در هرات قربانی خشونت ملا امام مسجد شد


وحید احمد، هفت ساله، دو روز قبل بعد از لت و کوب توسط ملا امام مسجد در شفاخانه بستری شد.
وحید احمد، هفت ساله، دو روز قبل بعد از لت و کوب توسط ملا امام مسجد در شفاخانه بستری شد.

آموزش توأم با خشونت در مساجد هرات، سبب نگرانی‌های شماری از والدین اطفال در این ولایت شده است.

در تازه‌ترین مورد، لت و کوب یک کودک از سوی ملا امام یک مسجد در شهر هرات او را راهی شفاخانه کرد.

وحید احمد، کودک هفت ساله ای است که دو روز قبل بعد از لت و کوب توسط ملا امام مسجد در منطقه "بابای برق" شهر هرات رهسپار بخش عقلی و عصبی شفاخانه شد.

وحید می گوید "زمانیکه من به مسجد رفتم، درس‌هایم را یاد نداشتم و ملا سر من را به میز زد و سرم باد کرد و در آن خون جمع شد و یادم هست چندی پیش هم یکی از دختران هم صنفی ام که از دست ملا صاحب لت خورد، دستش از سه جا شکست و حالا اگر دوباره به من بگویند برو به مسجد دیگر نمی‌روم و به جای آن به مکتب می‌روم چون می‌ترسم که دوباره من را لت بزنند."

این کودک حالا وضعیت صحی اش بهتر شده است. او از پدر و مادرش می‌خواهد تا دیگر او را به مسجد برای سبق (درس) خواندن روان نکنند.

مادر وحید که با نگرانی در کنار بستر پسرش ایستاده، می‌گوید طفلش را به مسجد روان کرده تا تعلیمات اسلامی بیاموزد، غافل از اینکه باید او را روی تخت شفاخانه پیدا کند.

مادر وحید از مقام‌های مسوول می‌خواهد تا با مجازات چنین ملا امامان بی‌رحم در کشور به روند خشونت‌ها بر اطفال در مساجد پایان دهند. او می گوید "یک شب پسرم آمد و گفت که سرم درد می‌کند و ملا سرم را به میزی کوبیده که میخ داشته است، بعد از اینکه پدرش آمد موهای سرش را تراشید و بعد ما دیدیم که سرش ورم کرده و او را به شفاخانه آوردیم و بعد داکتران گفتند که در سرش خون جمع شده و بعد از سرش ۵۰ سی سی خون را کشیدند و گفتند بروید از سرش عکس بگیرید در حالی که ما حتی پول تداوی او را نداشتیم.

مادر این کودک قربانی خشونت ملا، از دولت می‌خواهد در چوکات قانون هر ملایی دست به خشونت علیه کودکان می زند مجازات کند.

خواستم تا در این مورد نظر ملا امام مسجدی را که متهم به این خشونت است با خود داشته باشیم اما با تلاش فراوان موفق به این کار نشدم.

واکنش حقوق بشری

این تنها سرگذشت تلخ یکی از صدها کودک افغانستان است که برای آموزش تعلیمات اسلامی به مسجد می‌روند.

احمدشاه کریمی باشنده دیگر هرات نیز می‌گوید ملا امامان مساجد برای آموزش تعلیمات اسلامی، اطفال را می‌زنند تا چیزی یاد بگیرند. موضوعی که باعث شده تا برادر او نیز پسر خردسالش را از رفتن به مسجد مانع شود.

احمد شاه می گوید که "خود من یک برادرزاده کوچک دارم که حدود شش ماه قبل زمانی که از مسجد آمد، گریه می‌کرد و می‌گفت به دلیل فراموش کردن یکی از لغاتی که ملا امام به او سبق داده مورد لت و کوب قرار گرفته و این کودک دیگر حاضر نشد به مسجد برود و ما هم اصرار نکردیم و فکر کنم حتی تا پایان عمرش دیگر حاضر نشود به مسجد برود."

این موضوع با واکنش مدافعان حقوق طفل و فعالان حقوق بشر در هرات روبرو شده است.

عبدالقادر رحیمی رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر در هرات می‌گوید که بی‌تفاوتی مسؤولان اداره حج و اوقاف در تعیین مدرسین علوم دینی در مساجد باعث شده تا همواره شاهد بروز چنین خشونت‌هایی باشند.

رحیمی می گوید "من فکر می کنم این بر می‌گردد به شخصیت مربی و درس. معلم باید آموزش محبت باشد به طفل، تا طفل یاد بگیرد که چگونه برای هم نوع خود مفید باشد و با محبت زندگی کند؛ نه اینکه ما با او چنان رفتار کنیم که راهی شفاخانه شود، آنچه مهم است باید ریاست حج و اوقاف این اطلاعیه را به تمام ملا امامان برساند که آنها تحت چه شرایط و قواعدی با اطفال رفتار کنند."

مولوی عبدالواحد عاصمی رئیس اداره حج و اوقاف هرات نیز برخورد خشن شماری از ملا امامان مساجد با اطفال را می‌پذیرد.

آقای عاصمی اما از روی دست گرفتن برنامه‌ آموزشی جهت آشنایی هر چه بیشتر مدرسین دینی در مساجد با اطفال در روزهای پیش رو سخن می‌زند.

عاصمی می گوید "طبعاً از دیدگاه دین، اسلام و علمای واقعی این عمل محکوم است و در گذشته هم چنین اطلاعاتی به ما رسیده و بارها در جلساتی ماهوار خود این موضوع را مطرح کردیم که از خشونت علیه اطفال مسلمانان که می‌آیند تا الفبای دین و سواد را از مسجد بیاموزند، گرفته شود و به نوبه خود راهکارهایی برای آموزش این ملا امامان روی دست داریم."

سال گذشته نیز یک طفل که مورد لت و کوب یک ملا امام مسجد در هرات قرار گرفته بود بعد از چندین روز بستری بودن در شفاخانه جان باخت.

طبق مادۀ سوم کنوانسیون حقوق طفل، در انجام هر اقدامی که به نوعی به کودک مربوط می‌شود، رعایت نفع و تأمین سلامت کودک بر سایر مسایل تقدم دارد.

XS
SM
MD
LG