لینک های دسترسی

Breaking News

غنی و عبدالله باز بر سر تقسیم قدرت گفتگو می کنند


آقای عبدالله خواستار تطبیق صد در صدی توافقنامهء سیاسی است
آقای عبدالله خواستار تطبیق صد در صدی توافقنامهء سیاسی است

روسای حکومت وحدت ملی افغانستان بار دیگر برای حل اختلاف نظرهایشان در بارهء تقسیم قدرت و چگونگی سیاست های حکومت، با هم گفتگو می کنند.

عبدالله عبدالله پس از حدود یک هفته انتقادات شدید از کارکرد رئیس جمهور محمد اشرف غنی روز چهارشنبه با وی ملاقات نمود. اگر چه جزئیات این گفت و شنود بیان نشده است اما در یک خبرنامهء ارگ گفته شد که ملاقات در "فضای صمیمانه" صورت گرفت.

هارون چخانسوری، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به صدای امریکا گفت که احتمالأ دیدار بعدی رهبران حکومت وحدت ملی، یک‌شنبه یا دوشنبه هفتۀ آینده خواهد بود.

آقای چخانسوری گفت که رئیس جمهور غنی اظهارات داکتر عبدالله را مورد بررسی قرار می دهد.

از جانب دیگر جاوید فیصل، معاون سخنگوی ریاست اجرائیه گفت که خواست های آقای عبدالله مشخص است: ​"بحث عمده روی عملی شدن توافقنامۀ سیاسی حکومت وحدت ملی می‌باشد، مطابق به توافق روز گذشته هردو رهبر دو دیدار دیگر نیز می داشته باشند تا در این مورد به توافق برسند".

به دنبال بروز تنش های انتخاباتی حدود دونیم سال پیش، دو کاندید برتر انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با پا در میانی وزیر خارجهء ایالات متحده امریکا توافقنامه سیاسی تشکیل حکومت وحدت ملی بر اصل تقسیم ۵۰-۵۰ حکومت را امضاء کردند.

با آن که اعضای کابینه، سفرا، والی های ولایات و دیگر مقام های ارشد حکومت از سوی هر دو رهبر حکومت وحدت ملی گماشته شده اند، اما آقای عبدالله می گوید که در کل از اجراات حکومت به ویژه از کارکرد رئیس جمهور غنی، ناراض است.

انتقادات

در همین حال شماری از تحلیلگران می‌گویند که وضعیت اقتصادی و امنیتی افغانستان بدتر از آن است که رهبران حکومت وحدت ملی به اختلافات خورد و کوچک میان خودشان مصروف شوند.

امین فرهنگ، وزیر کابینۀ حکومت پیشین به صدای امریکا گفت "دوسال را از دست دادند، وظایفی را که باید انجام می‌دادند، ندادند. همین اکنون پارلمان مشروعیت ندارد. اگر اختلافات شان را زود حل نکنند در تاریخ افغانستان بدنام ترین زمامدران افغانستان خواهند بود".

ودیر صافی، استاد حقوق در پوهنتون کابل گفت بیشتر امور حکومت به دلیل اختلاف نظر میان رئیس جمهوری و رئیس اجرائیه، فلج گردیده است.

XS
SM
MD
LG