لینک های دسترسی

Breaking News

خوشبینی ها، پس از رد توافقنامۀ صلح در همه پرسی کلمبیا


رئیس جمهور کلمبیا (چپ) به تأیید توافقنامۀ صلح اش از سوی مردم، بسیار امیدوار بود.
رئیس جمهور کلمبیا (چپ) به تأیید توافقنامۀ صلح اش از سوی مردم، بسیار امیدوار بود.

یک روز پس از آن که مردم کلمبیا در یک همه پرسی، توافقنامۀ صلح بین دولت و شورشیان فارک را رد کردند، باشندگان بوگوتا، پایتخت کلمبیا، برای از سرگیری احتمالی مذاکرات اظهار خوشبینی نمودند.

همه پرسی، دیروز یکشنبه انجام یافت و نتایج آن نشان میدهد که فقط ۵۰.۲ درصد مردم، مخالف توافقنامۀ صلح با گروه شورشی موسوم به نیرو های مسلح انقلابی کلمبیا یا فارک بوده، و ۴۹.۸ درصد به طرفداری از این توافق، رأی داده اند.

نتیجۀ این همه پرسی، تکان دهنده بود، چون توقع میرفت که پس از مذاکرات چندین ساله میان دولت و شورشیان، و بلاخره امضای توافقنامۀ صلح، مردم آن را به طور گسترده بپذیرند. پنداشته میشود که تلاش های رئیس جمهور کلمبیا برای مصالحه با شورشیان، با سرنوشت مبهمی برخورده است.

بن کیمون سرمنشی ملل متحد گفته که امیدش از نتایج این نظرپرسی، طور دیگری بود. اما با آنهم، سرمنشی ملل متحد از تعهد نشان دادن خوان مانویل سانتوس رئیس جمهور کلمبیا و تیمولیون هیمینز فرماندۀ نیرو های شورشی فارک در راستای مصالحه، ابراز خوشنودی نموده است.

بن کیمون افزوده است که: "برای حمایت از آنان، من فوراً نمایندۀ خاص خود، ژان آرنولت را به هاوانا فرستادم تا به نقش مشوره دهی اش ادامه دهد.»

دور اخیر مذاکرات صلح بین دولت کلمبیا و شورشیان فارک، چهار سال ادامه داشت و در نهایت، هفتۀ گذشته معاهدۀ تاریخی صلح میان آنان به امضا رسید.

بر اساس این معاهده، گروۀ موسوم به نیروهای انقلابی کولمبیا یا فارک، میتوانستند که منحیث یک حزب سیاسی آن کشور، وارد میدان سیاست شود.

با امضای توافقنامۀ صلح با گروۀ فارک، به جنگ پنجاه و دو ساله در کلمبیا، رسماً پایان داده میشد.

رهبر شورشیان فارک حین امضای توافقنامۀ صلح گفت "به نام فارک، من از همه قربانیان جنگ و از تمام کسانی که ما درین جنگ باعث رنج آنان شدیم ، صادقانه معذرت می خواهم."

اتحآدیۀ اروپا به حمایت از این اقدام، هفتۀ قبل گروۀ فارک را از لیست گروه های تروریستی حذف کرد.

XS
SM
MD
LG