لینک های دسترسی

Breaking News

عدم پیشروی نیروی های امنیتی علیۀ داعش در ولایت ننگرهار


عساکر افغان در منطقه دور افتاده پچیراگام
عساکر افغان در منطقه دور افتاده پچیراگام

جنگ بر ضد داعش در ولسوالی پچیراگام ولایت ننگرهار از دیروز بدینسو آغاز شده است ولی تاکنون کدام پیشرفتی صورت نگرفته است. با وجودیکه قوای هوایی افغان دوبار منطقه را بمباران نموده اند ولی قوای پیادۀ افغان هنوز هم در سنگر های اولیۀ خود باقی مانده اند.

میر باز خان، ولسوال پیراگام، به صدای امریکا گفت"بسیاری از خانواده ها بشمول اطفال و زنان در آنجا گیر مانده اند. بعضی زخمی ها هم در آنجا مانده اند که ممکن است اکثر شان تلف شوند. ما فقط همین قدر توانستیم تا از برگشت دوباۀ داعش را در ینجا جلوگیری کنیم".

وی افزود تعددای از زخمیان و تلف شدگان خیزش مردمی نیز در آنجا گیر مانده اند، ولی آنان توانایی مقابله را ندارند.

یکی از باشندگان محل که قادر شده از آنجا فرار نماید میگوید"چهار دختر و دو بچه ام در آنجا گیر مانده اند".

قطع ارتباطات تیلفونی با پچیراگام

تعدادی از سران و بزرگان قومی که توانسته اند از از آنجا بیرون شوند در مورد با اعضای شورای ولایتی صحبت نمودند. آنها گفتند که حتی ارتباط تیلفونی نیز با اقارب شان ندارند.

عطالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار میگوید" ما به عملیات نطامی خود ادامه میدهیم و تاکنون توانسته ایم چهار ملکی را از آنجا نجات بدهیم".

تاکنون از جانب گروه دولت اسلامی چیزی در مورد اظهار نگردیده است. امروز پنجمین روز است که وضعیت پچیراگام خراب شده است.

فروش حاصلات چارمغز و جلغوزه توسط داعش

باشندگان ولسوالی اچین می‌گویند که داعش از فروش چارمغز و جلغوزه ولسوالی اچین خود را تمویل می‌کند.

باشندگان این ولسوالی می‌گویند داعش هر روزه حاصلات جنگلات پسته و درختان چهارمغز را که توسط موتر و قاطر ها از کوه‌ ها پایین می‌کنند.

تاج ولی، یکی از بزرگان دره مامند ولسوالی اچین، می‌گوید این دره مملو از درختان مثمر است، ولی داعش اکنون بر آنها مالکیت دارد. وی میافزاید" در بالا اگر جلغوزه بود، اگر اناربود ویا چهارمغز بود، داعشی‌ها آن را جمع می‌کنند،همه راه‌ها برایشان باز است، هرطرف که بخواهند انتقال می‌دهند".

پوسته های امنیتی

برخی از باشندگان اچین مدعی اند که پوسته‌های امنیتی دولتی مستقر در اچین، به خصوص پوسته‌هایی که در مسیر جنگلات اند، در بدل پول، به وسایط مربوط به داعش اجازۀ ورود را به بازارهای اچین می‌دهند.

خان، یکی از باشندگان اچین که به دلیل تهدیدات شدید داعش خانه وذجنگل اش را گذاشته و به ولسوالی رودات ننگرهار فرار نموده است، میگوید" بالای همین پوسته های دولت آن را انتقال می‌دهند، آنها {داعش} فی موتر یک هزار روپیه به پوسته‌ها پول می‌دهند وحاصلات جلغوزه وچهارمغز را می‌آورند".

به گفتۀ باشندگان اچین، بازار خوب برای فروشات چهارمغز وجلغوزه داعش، بازارهای شدل، پیشه، عبدالخیل وغنی‌خیل است که داعش به خیلی راحتی حاصلات جمع شده در جنگلات اچین را در آنجا به فروش می‌رسانند.

این باشندگان هم چنان مدعی اند که حاصلات از ولسوالی اچین حتی به شهر جلال‌آباد نیز منتقل می‌شود.

ریاست زراعت ومالداری ننگرهار در این مورد ابراز نظر نمی‌کند، ولی عطاالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار، می‌گوید داعش می‌خواهد با استفاده از شیوه‌های گوناگون خود را قدرتمند نشان دهد.

به گفتۀ آقای خوگیانی، داعش موادمخدر را نیز در این ولسوالی قاچاق می‌کند، اما در مورد قاچاق حاصلات چارمغز و جلغوزه می‌گوید"هنوز از قاچاق جلغوزه وچهارمغز اطلاع رسمی نداریم؛ ولی اینها همیشه از امکانات قومی استفاده می‌کنند تا مفاد به دست آورند، از فعالیت‌های آنها در این راستا آگاه هستیم".

گزارش: ذبیح الله غازی- ننگرهار

ادیت و ویراستار: احدعزیززاده

XS
SM
MD
LG