لینک های دسترسی

Breaking News

خانوادۀ قربانیان: دولت بر زخم ما مرحم نمی گذارد


نیرو های امنیتی افغان
نیرو های امنیتی افغان

رسیدگی و احوال گیری از بازماندگان نیرو های امنیتی افغان، یکی از انتقادات عمده و مکرری است که حکومت فعلی افغانستان با آن رو به رو است.

مادر منوچهرتلوار، قوماندان پیشین قطعۀ واکنش سریع که یکی از نیروهای امنیتی افغانستان می‌گوید پسرش صادقانه در راه دفاع از وطن جانش را از دست داد؛ اما تا اکنون رهبران حکومت افغانستان برای‌شان حتی تسلیت نگفته اند.

مادر منوچهر می گوید "خودشان و اولادشان اینجا نیستند، چه پروای غریب را دارند. چطور از دل غریب و بی‌چاره بیایند. در روز هزاران نفر شهید می‌شود و سرشان بریده می‌شود. دل ما داغ می‌شود وقتی دولت توجه نمی‌کند چه چاره داریم."

فرهاد تلوار برادر منوچهر تلوار نیز مانند مادرش از بی توجهی دولت شکایت دارد: "اصلأ به نام دولت، به نام اینکه یکی از افسران‌شان در جریان وظیفه به شهادت می‌رسد، حداقل کسی پرسان نکرده به این خانۀ غریبانۀ ما کسی سر نزده و نگفته که چه حال دارید. هیچ‌کسی نه غم‌شریکی کرده و نه از حال ما خبر گرفته، به کمک کسی احتیاج ندارم؛ اما به همدردی، غم‌شریکی ضرورت داریم."

از منوچهر تلوار یک دختر ۳ ساله و پسر ۲ ساله به جا مانده است. البته این تنها خانواده‌ای نیست که به سوگ، عضو خانوادۀ شان نشسته اند.

بر بنیاد گزارشی که ماه گذشتۀ خورشیدی نیویارک تایمز نشر کرد در شش ماه نخست سال جاری خورشیدی ۴۵۰۰ سرباز کشته و هشت هزارسرباز زخم برداشته است.

منوچهر تلوار، یکتن از نیرو های پیشین امنیتی افغان
منوچهر تلوار، یکتن از نیرو های پیشین امنیتی افغان

قوماندان عمومی نیروهای ناتو در افغانستان می‌گوید ضعف و کوتاهی در رهبری نیروهای امنیتی افغانستان سبب افزایش تلفات این نیروها شده است؛ اما سخنگوی وزارت دفاع افغانستان تأکید می‌کند که مشکل در سطوح پایان رهبری است.

در مصاحبۀ جنرال جان نیلکسون با تلویزیون ان بی سی آمده است که بعضی قطعات پولیس و اردوی ملی نه تنها از ضعف در رهبری بلکه از کمبود اسلحه و مهمات نیز رنج می‌برند.

به گفتۀ آقای نیکلسون "فساد و ضعف در رهبری نیروهای امنیتی افغان" سبب شده آنان در موقعیت‌های خطرناکی قرار گیرند و متحمل تلفات شوند.

در همین حال وزارت دفاع ملی افغانستان می‌گوید مشکلات در سطوح پایان رهبری است که آنان به اصلاح آن آغاز کرده اند.

جنرال محمد رادمنش معاون سخنگوی وزار دفاع افغانستان به صدای امریکا گفت: "در سطح رهبری ما جنرال‌های است که با تجربه و تحصیلات عالی اند و رهبری شان هم فقط به خاطر دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی و استقلال است؛ اما در سطوح کندک، تولی و بلوک مشکلاتی داریم. در این سطح نیز روتیشن را شروع کردیم به کسانی که بتوانند از عهده کار برایند مکافات و مجازات را در نظر گرفتیم."

می‌خواستیم دیدگاه وزارت داخلۀ افغانستان را نیز داشته باشیم؛ اما موفق نشدیم.

دیدگاه مفسرین

کارشناسان تأیید می‌کنند که ضعف در سطوح بلند رهبری و کمبود اکمالات سبب تلفات نیروهای امنیتی افغانستان می‌شود.

عتیق‌الله امرخیل کارشناس نظامی به صدای امریکا گفت: "رهبری اینجا، تقسیم شده است. در رهبری زورمندان، تفنگ‌سالاران، تنظیم‌ها، افراد و اشخاصی خود را جابجا ساخته که اهل این کار نبوده، مسلکی نیستند و استعداد این کار را ندارند. فساد اداری نیز سبب عمدۀ ضعف شده و ازجانبی مشکل اکمالات نیز وجود دارد."

به گفتۀ کارشناسان و بازماندگان نیروهای امنیتی، رهبران حکومت افغانستان باید زد و بند‌های سیاسی خودشان را کنار بگذارند و تغییرات جدی را در سطوح رهبری نیروهای امنیتی افغانستان به وجود آورند.

آنگونه که وزارت دفاع ملی افغانستان می‌گوید پس از اینکه سرباز اردوی ملی کشته می‌شود، برای خانواده‌ا‌ش از سوی آن وزارت، کمک‌ مالی داده می‌شود و هم‌چنان تا مدتی که ورثۀ او به سن قانونی برسد معاش او باید پرداخت گردد.

اما تعدادی زیادی از خانواده‌های قربانیان اند که از این کمک‌ها خبری ندارند و چنین کمکی به آنان نرسیده است.

XS
SM
MD
LG