لینک های دسترسی

Breaking News

هندو ها و سیک های افغان: کودکان ما به مکتب نیاز دارند


اقلیت های هندو و سیک مقیم در شهر جلال آباد، مرکز ننگرهار، خواهان ارتقا و اعمار ساختمان به یگانه مکتب ابتدائیه کودکان شان اند.

این اقلیت ها که از دهه ها به اینسو در ولایت ننگرهار زیست دارد، میگویند که در عرصه تعلیم فرزندان شان دچار مشکلات جدی استند.

در شهر جلال آباد بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ فامیل هندو و سیک زیست دارد.

مدت بیست سال پیش هندو ها و سیک های افغان، در مکاتب وپوهنتون ننگرهار تعلیمات شان را به پیش می بردند، اما از آن پس تا اکنون به این تاسیسات دسترسی ندارند.

برای کودکان هندو و سیک در جلال آباد چهار سال پیش یک مکتب ابتدائیه ازسوی وزارت معارف افغانستان تاسیس شد اما این مکتب تا کنون هم تعمیر ندارد.

اقبال سنگهـ مسؤل این مکتب ویژه و یکی از اشخاص مذهبی می گوید که مکتب منظور شده در داخل درمسال یا عبادتگاه مرکزی شان فعالیت دارد و پسران و دختران هندو و سیک میتوانند فقط تا صنف سوم در آنجا آموزش ببینند.

او گفت:"فعلاً مکتب ما را فقط منظور کرده اند تاحال به ما نه کدام تعمیر داده اند نه کدام جای داده اند که این مکتب شما است. همین بسیار مشکل عمده مااست من از وزارت معارف وریاست معارف ننگرهار می خواهم که به خاطر ما یک زمینه مساعد شوه یک جای باشد که مکتب جور شود،حالاً در درمسال درس می خوانند نه جای تفریح دارند،نه جای کانتین دارند ونه جای یک ساعت تیری."

منور سنگهـ یکی دیگری از باشندگان جلال آباد مکتب را نیاز جدی برای فرزندان خود می داند. او حکومت را به برخورد دوگانه متهم نموده میگوید که مانند سایر افغان ها به هندو ها سیک ها، ارزش قایل نیست.

منور سینگهـ گفت:"چقدر مسلمانان در مکتب ها درس می خوانند؟ مصارف آنها را دولت می دهد. برای ما تاحال نه کدام چوکی است نه میز است نه کتابچه ونه قلم است، معارف فقط به نام است."

این اقلیت ها میگویند که این مشکل را بارها با دولت مطرح نموده اند اما کسی نیست که در حل آن اقدام کند.

عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار در پاسخ به این شکایت اقلیت های هندو و سیک گفت که دولت در این ولایت بیشتر از هرزمان وهرجا همکار هندو ها و سیک ها بوده است.

آقای خوگیانی افزود:"مکتب سابق نداشتند، مکتب هم ساخته شد. یک اداره کمک کننده دریافت شده که برای این مکتب، تعمیر هم می سازد."

او اضافه کرد که مقامات میکوشند تا توسط ادارات کمک کننده و تاجران ملی، ساحات مذهبی هندو ها و سیک ها را نیز اعمار وبازسازی کنند.

در ننگرهار اکنون در حدود صد دختر وپسر هندو و سیک، در مکتب ابتدائیه توسط استادان مسلمان آموزش بی بینند و نصاب درسی معارف افغانستان به آنها تدریس می شود.

در شهر جلال آباد در حدود دو صد فامیل اقلیت های هندو سیک زیست دارند. در گذشته ها در شرق افغانستان در حدود ده هزار خانوادۀ هندو و سیک ساکن بودند، اما پس از آغاز حملات نیروهای شوروی سابق و جنگهای داخلی، این اقلیت ها به کشورهای دیگر آواره شدند وبیشتر ملکیت های آن ها توسط زورمندان غصب شد.

کودکان این اقلیت ها در ننگرهار فقط تا صنف سوم آموزش فرا میگیرند.

XS
SM
MD
LG