لینک های دسترسی

Breaking News

پس از حملۀ طالبان بر سنگین، عبدالله به هلمند رفت


Shahararran mawaki Salif Keita, ya kawo ziyara ofishin Muryar Amurka a birnin Washington DC
Shahararran mawaki Salif Keita, ya kawo ziyara ofishin Muryar Amurka a birnin Washington DC

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان در رأس هیاتی بلندپایه برای ارزیابی وضعیت امنیتی هلمند به آن ولایت رفت.

تورن جنرال ولی‌محمد، قوماندان قول اردوی ۲۱۵ ميوند در هلمند، به صدای امریکا گفت، عبدالله حبیبی وزیر دفاع، ادیب فهیم معاون ریاست امنیت ملی و برخی مقامات دیگر، رئیس اجرائیه را در این سفر همراهی می‌کنند.

این هیأت به رهبری رئیس اجرائیه افغانستان در حالی به هلمند سفر کرده اند که روز گذشته، جنگجویان طالب، بر ولسوالی سنگین آن ولایت یورش بردند.

بامداد دوشنبه صدها جنگجوی طالبان حملات گسترده را بر مرکز ولسوالی سنگین آغاز کردند که در نتیجه، افراد هر دو جانب کشته و زخمی شده اند و این نبرد تا ناوقت شب گذشته ادامه یافت.

تورن جنرال ولی‌محمد، قوماندان قول اردوی ۲۱۵ ميوند در هلمند، به صدای امریکا گفت، در نتیجۀ حملات هوایی نیروهای خارجی، حدود ۶۰ مخالف مسلح کشته شدند که جنگجویان خارجی را نیز شامل می‌شود.

اما او در مورد شمار کشته‌ها و زخمیان نیروهای امنیتی افغان در این نبرد، معلوماتی نداد.

جنرال احمدزی گفت "مخالفین مسلح از خانه‌های خالی مردم، تونل‌های زیرزمینی را تا پوسته‌های کمربند امنیتی کشیده بودند و ۱۴ حمله انفجاری را انجام دادند. ولسوالی سنگین از سقوط نجات یافته و تا ناوقت دیشب نیروهای ویژه در ساحه عملیات تصفیوی را انجام دادند. وسایل کندن‌کاری تونل که مربوط مخالفین بود، از بین بردند. تمام اجساد مخالفین مسلح هنوز در ساحه وجود دارد".

قوماندان قول اردوی ۲۱۵ ميوند در هلمند تأیید کرد که پس از جنگ شدید دیروز، قرار است که یک هیأت بلندپایه حکومت به شمول وزیر دفاع افغانستان، برای ارزیابی وضعیت امنیتی به این ولایت سفر کنند.

طالبان در مورد جنگ دیروز در سنگین گفته اند که بیش از ۲۵ پوسته امنیتی را تصرف کرده و تلفاتی را به نیروهای امنیتی وارد کرده اند.

از موج تازۀ ناامنی‌ها در هلمند چهارماه می‌گذرد؛ در این مدت طالبان دو حمله بزرگ را برای تصرف شهر لشکرگاه انجام داده اند.

از سوی دیگر، رئیس جمهور غنی دیروز از طریق یک ویدیو کنفرانس از مرکز ملی توحید در ارگ ریاست جمهوری، با مقامات نظامی و ملکی هلمند صحبت کرده است.

در آن کنفرانس ویدیویی، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه و شماری از مقامات بلندپایه حکومت شرکت کرده بودند. والی هلمند، قوماندان قول اردوی ۲۱۵ ميوند، قوماندان امنیه، رئیس امنیت ملی و عبدالجبار قهرمان در مورد وضعیت عمومی امنیتی و ملکی هلمند، به ویژه در مورد ولسوالی‌های مارجه و سنگین معلومات دادند.

رئیس جمهور غنی، پس از شنیدن گزارش گفته است که برای رسیدگی به مشکلات هلمند، روز سه شنبه یک هیأت بلندپایه دولتی به آن ولایت برود تا موضوعات را از نزدیک ارزیابی کند.

XS
SM
MD
LG