لینک های دسترسی

Breaking News

آثار تاریخی افغانستان جزء کتابخانۀ کانگرس امریکا


کتابخانه کانگرس برای جمع آوری این مواد، فبلمبرداران و عکاسان را برای هفته ها به ولایت مختلف افغانستان فرستاده است.
کتابخانه کانگرس برای جمع آوری این مواد، فبلمبرداران و عکاسان را برای هفته ها به ولایت مختلف افغانستان فرستاده است.

در کتابخانۀ کانگرس ایالات متحده بغیر از کتابها و نشرات زبانهای مختلف جهان، کتابها و نشرات بی شماری هم بزبانهای مختلف افغانستان وجود دارد.

از جملۀ اثار قدیمی که در مورد افغانستان درین کتابخانه وجود دارد میتوان از تاریخ فتوحات اسلامی، یک کتاب تاریخی ازهرات که در سال ۱۸۸۱ نوشته شده، تاریخ سلطانی در مورد سلطان محمود خان درانی و کتاب غزلیات دخترش عایشه، تواریخ خورشید جهان از سال ۱۸۹۲ ، مدنیت کهن و چانس جدید افغانستان، سراج التواریخ، سالنامه های افغانستان، مجلات اردو و ژوندون نام برد.

یک بخش عمدۀ آرشیف تصویری بخش افغانستان کتابخانۀ کانگرس ایالات متحده را ویدیو ها و تصاویر جنگ های مجاهدین علیۀ اتحاد جماهیر شوروی سابق، جنگ علیۀ دهشت افگنی برهبری ایالات متحده و سایر موضوعات داخلی افغانستان تشکیل میدهد، تصاویر مستندی از بدبختی ها و بی عدالتی ها در افغانستان در طی دهه های گذشته که اکنون بخشی از داشته های کتابخانه کانگرس ایالات متحده گردیده است.

آرشیف مستند عکس ها، صداها و ویدیو های اوضاع اففانستان از زمان تجاوز اتحاد شوری سابق تا سال ۲۰۱۲، توسط مرکز نشراتی افغان مستقر در کابل با همکاری کتابخانه کانگرس ایالات متحده تهیه گردیده است. موسسه نشراتی افغان در فبروری سال گدشته به صدای گفت که این آرشیف در هفت سال به زبان های پشتو، دری و انگلیسی برای بهره برداری تهیه گردیده است:" تقریبأ ۱۲۰۰ ساعت ویدیو، ۳۵۰ ساعت صدا، ۹۴۶۵۲ قطعه عکس و سلاید از ۳۴ ولایت افغانستان شامل سی موضوع جمع آوری شده است".

به گفته مسؤولین کتابخانه کانگرس برای جمع آوری این مواد، فبلمبرداران و عکاسان برای هفته ها به ولایت مختلف افغانستان فرستاده شده اند.

خانم ماری جین دیب آمر بخش شرق میانه و افریقا در کتابخاتۀ کانگرس امریکا به صدای امریکا گفت آنها جمع آوری کتب افغانستان را بزبان انگلیسی از آغاز قرن نزدهم شروع کرده اند.

وی میگوید:"البوم ها، عکس ها و نقشه های آنزمان افغانستان هم در بین آثار افغانی وجود دارد. وی افزود:"جمع آوری کتابها و آثار افغانی به زبانهای دری و پشتو از زمانی آغاز گردید که ما یک دفتر در اسلام آباد گشودیم. ولی بطور دقیق مشکل است بتوانیم بگویم که در مورد افغانستان بزبانهای افغانی چقدر مواد داریم. چون درین بخش، کتابها در مورد افغانستان بزبانهای محتلف دنیا نیز وجود دارد. همچنان عکس ها، موسیقی و آثار مختلف هنری نیز بزبانهای محتلف دنیا در بخش های مختلف این کتابخانه در مورد افغانستان وجود دارد".

وی میگوید:" کتابخانۀ کانگرس با موسسۀ نشراتی افغان در کابل یکجا کار مینماید. ما با هم در طی سی سال گذشته توانسته ایم در حدود یکصد هزار عکس دیجیتال با تفصیلات مکمل برای هرعکس تهیه کرده نماییم. عکس ها در کابل است ولی ما درینجا یک کاپی دیجیتال آنرا داریم. این بزرگترین مجموعۀ عکس در مورد افغانستان در جهان است".

ماری جین دیب میگوید آنها کتابهای افغانی را علاوه بر کتاب فروشی ها از کتاب فروشان روی سرک در کابل و یا شهر های دیگر نیز خریداری میکنند.

کتابخانۀ کانگرس امریکا بعد از انتقال پایتخت ایالات متحده از فلادلفیا به واشنگتن دی سی در سال ۱۸۰۰ ایجاد گردید.

این کتابخانه توانسته است بیش از یکصدو پنجاه میلیون مواد محتلف را جمع آوری نماید. بیش از سی و شش میلیون مواد کتایخانۀ کانگرس به ۴۷۰ زبان در سه عمارت کانگرس در واشنگتن دی سی جابجا شده است.

ورود به کتابخانۀ کانگرس ایالات متحده برای همگان آزاد است و همه کسانیکه درایالات متحده مقیم اند و یا هم کسانیکه برای دیدار مؤقتی به واشنگتن میآیند میتوانند این کتابها و آثار قدیمی و تازه افغانستان را بیابند و یا از آنها برای نگارش آثار تحقیقی استفاده نماید.

گزارش: تلویزیون آشنا و دیوۀ صدای امریکا

ویراستار: احد عزیززاده

XS
SM
MD
LG