لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش محافظه کاران برای پیروزی در انتخابات ایران


حسن روحانی (راست) و ابراهیم رئیسی (چپ)
حسن روحانی (راست) و ابراهیم رئیسی (چپ)

حسن روحانی رئیس جمهور فعلی ایران، در انتخابات ریاست جمهوری آن کشور در ماه می ۲۰۱۷ با سید ابراهیم رئیسی، لوی سارنوال پیشین ایران رقابت خواهد کرد.

سید ابراهیم رئیسی، لوی سارنوال پیشین ایران روز یکشنبه اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری ماه می آن کشور شرکت می کند.

اقدامی که می تواند چالشی در برابر حسن روحانی، رئیس جمهور میانه رو آن کشور برای کسب دورۀ دوم ریاست جمهوری، دست آورد های اقتصادی و سیاست تنش زدایی اش با غرب باشد.

حسن روحانی میانه رو، با تعهدات بهبود اقتصادی و نجات ایران از انزوای جهانی، حمایت نسل جوان و زنان را در انتخابات ۲۰۱۳ کسب کرد و انتظار می رود به باور کارشناسان در دور دوم نیز حمایت وسیعی مردمی را با خود داشته باشد.

اما ابراهیم رئیسی دست آورد های اقتصادی ایران و توافقنامۀ هسته یی تهران را با کشور های غرب که در زمان حکومت آقای روحانی به دست آمد، تحت انتقاد قرار داده است.

آرشیف: نمای از رای دهی مردم در انتخابات پیشین ایران
آرشیف: نمای از رای دهی مردم در انتخابات پیشین ایران

آقای رئیسی گفته است که به یک تغیر بنیادی در عرصۀ اجراییه یی نیاز است تا یک حکومت صالح و آگاه تشکیل شود که شب و روز کار کرده و حیثیت و وقار مردم را برگشتانده و علیه فقر و فساد مبارزه کند.

تحلیلگران می گویند آقای رئیسی که به حیث لوی سارنوال ایران انجام وظیفه می کرد برای کسب محبوبیت در میان رای دهندگان با دشواری هایی مواجه خواهد شد.

محمد برقه یی، کارشناس مسایل بین المللی و ایران در واشنگتن اعلام آقای رئیسی را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آن کشور، با توجه به پیشینۀ وی، "غیرمنتظره" می خواند.

آقای برقه یی به رادیوآشنا گفت"تا جایی که من میدانم این تصمیم خیلی غیرمنتظره است. ایشان می تواند در انتخاب کسانیکه هدفقدرت بخشیدن اصولگرایان را دارند، سهیم باشد؛ اما معتقد نیستم که بتواند چالشی را در برابر آقای روحانی ایجاد کند. روحانی در این رویارویی، قوی از آب در خواهد آمد."

باوجودیکه رئیسی می تواند یک گزینۀ خوبی برای محافظه کاران ایران باشد، اما به نظر می رسید تاهنوز هم آنان تلاش می ورزند روی انتخاب یک نامزد، به یک اجماعی دست یابند.

احتمال برنده شدن سایر کاندیدها

بسیاری مردم عادی ایران نیز امروز باور شان را در برابر حکومت فعلی آن کشور از دست داده اند. آنان می گویند که تهران باوجود توافقنامۀ هسته یی و رفع تعزیرات در ماه جنوری، پیشرفت های در عرصۀ اقتصادی نداشته است.

باوجودیکه رئیسی می تواند یک گزینۀ خوبی برای محافظه کاران ایران باشد، اما به نظر می رسید تاهنوز هم آنان تلاش می ورزند روی انتخاب یک نامزد، به یک اجماعی دست یابند.

حکومت جدید ایالات متحده نیز در مخالفت با برنامۀ هسته یی ایران قرار داشته و از آغاز ریاست جمهوری دونالدترمپ، ایران به گونۀ مستقیم و غیر مستقیم هدف تهدید و تعزیرات قرار گرفته است.

محمد برقه یی می گوید با توجه به تحولات منطقه یی و جهان، فرصت پیروزی سایر کاندیدان در برابر آقای روحانی وجود دارد.

این کارشناس امور بین المللی می گوید"جهان به سوی راست گرایی در حرکت است. و اینکه در ایران نیز سایر کاندیدها بتوانند برنده شوند، امکان دارد. بسیاری با توافقنامۀ هسته یی ایران مخالف اند اما فکر می کنم آقای روحانی بر همۀ اینها پیروز خواهد شد."

رضا پهلوی، پسر شاه فقید ایران
رضا پهلوی، پسر شاه فقید ایران

در حالیکه قرار است انتخابات ایران به تاریخ ۱۹ می برگزار می شود، رضا پهلوی، پسر شاه فقید ایران خواهان یک انقلاب در آن کشور شده است.

آقای پهلوی که قبل از سقوط رژیم شاهی ایران به سن هفده سالگی جهت تحصیل به امریکا آمده بود، در مصاحبه یی با اسوشیتدپرس خواهان تبدیلی نظام روحانی به یک پارلمان شاهی شده است.

رضا پهلوی گفته است که با همچو یک نظامی می توان از حقوق بشر حراست کرد و اقتصاد ایران در سطح غرب و کشور های خلیج رونق یابد.

پسر شاه فقید ایران به اسوشیتدپرس گفت "باید براساس یک قیام مردمی تغیر ایجاد گردد. این تغیر می تواند با نافرمانی های مدنی، اعتراضات کارگری و هر آن اقدامی که رژیم را مجبور سازد پا عقب گذارد و سقوط کند شکل گیرد. به خاطریکه این رژیم حاضر نیست داوطلبانه از قدرت کنار رود."

اما محمد برقه یی می گوید، این تلاش ها تنها جنبۀ سرگرم کننده داشته و در شرایط امروزی در داخل ایران خریدار ندارد.

حکومت شاهی ایران در سال ۱۹۷۹ پس از قیام مردمی به قیادت روح الله خمینی سقوط کرد و از آن زمان تا کنون ایران توسط روحانیون اداره می گردد.

XS
SM
MD
LG