لینک های دسترسی

Breaking News

کمیتۀ روابط خارجی سنای امریکا تعزیرات تازه علیه ایران وضع کرد


باب کورکر، رئیس کمیتۀ روابط خارجی سنای امریکا، وضع تعزیرات علیه ایران را رهبری کرد.
باب کورکر، رئیس کمیتۀ روابط خارجی سنای امریکا، وضع تعزیرات علیه ایران را رهبری کرد.

کمیتۀ روابط خارجی مجلس سنای ایالات متحده تعزیرات جدید را علیه ایران تصویب کرد.

این تعزیرات تازه به دلیل حمایت تهران از دهشت افگنی بین المللی و برنامه میزائیل بالستیک آن کشور، وضع گردیده است. کمیتۀ روابط خارجی مجلس سنای ایالات متحده ناوقت پنجشنبه توسط باب کورکر، رئیس این کمیتۀ رهبری شد که در آن تعزیرات جدید علیه ایران با توافق آرا تصویب شد.

آقای کورکردر مورد وضع تعزیرات تازه علیه ایران گفت "این لایحه که امروز با توافق آرا در کمیتۀ روابط خارجی تصویب شد، من باور دارم که به همین گونه به سطح مجلس سنا نیز تصویب خواهد شد."

کمیتۀ روابط خارجی سنای ایالات متحده چند روز پس از آن این اقدام را روی دست گرفت که دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، مانند اسرائیل و کشور های سنی مذهب عرب، خواستار روی دست گرفتن اقدامات لازمی برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه شد.

آقای کورکر گفت که این اقدام برای مبارزه با رفتار خصومت آمیز ایران در منطقه روی دست گرفته شده است.

آقای کورکرگفت "آنچه در جریان سفر رئیس جمهور به عربستان سعودی اتفاق افتاد، آغاز هماهنگی یک ستراتیژی شرق میانه برای مقابله با خصومتگرایی ایران در منطقه است. این اقدامی برای عقب راندن فعالیت های متعدد شنیعِ است که ایران مصروف انجام آن است."

کمیتۀ روابط خارجی مجلس سنا ایالات متحده ۱۰ عضو دموکرات دارد که هشت تن آنان از این لایحه پشتیبانی کرده اند.

در همین حال، سناتور کرس کونز گفته است که امریکا نمیتواند از پرتاب میزائیل های بالستیکی ایران چشم پوشی کند.

آقای کونز گفت "تمامی این بخش ها به گونۀ مشخص در توافقنامۀ هسته ای ذکر شده است و بر اساس آن در هر جایکه مناسب و ممکن باشد، در صورت لزوم ایالات متحده میتواند تعزیرات اضافی را وضع کند."

پیش از رای گیری در این خصوص، جان کری، وزیر خارجۀ پیشین ایالات متحده با نشر یک پیام تویتر گفت که وضع تعیزیرات جدید ممکن توافق هسته ای را با خطر مواجه سازد.

سناتور تام اودال دموکرات نیز با آقای کیری هم نظر است.

آقای اودال گفت "باید به خاطر داشته باشیم که ایران همین اکنون انتخابات را راه اندازی کرد و حسن روحانی را دوباره منحیث رئیس جمهور انتخاب کرد، شخصی که از این توافق حمایت میکند و او با تفاوت زیادی برنده شد. پس نخستین اقدام حکومت ما با این تعزیرات، تهدیدی توافقنامۀ هسته ای خواهد بود. این تصویر بدی را از ما به نمایش خواهد گذاشت."

مخالفت بر وضع تعزیرات تازه علیه ایران

در عین حال، سناتور رند پال، یگانه جمهوری خواهی است که با این اقدام کمیتۀ روابط خارجی مجلس سنا مخالفت کرده و گفته است که توبیخ انکشاف تسلیحات ایران، پس از معاملۀ تسلحاتی رئیس جمهور ایالات متحده با عربستان سعودی، هیچ معنی ندارد. عربستان از رقبای سرسخت ایران در منطقه است.

تصمیم نهایی در رابطه به تعزیرات جدید پس از رای گیری عمومی مجلس سنا اتخاذ خواهد شد.

کمیتۀ روابط خارجی سنای ایالات متحده در حالی تعزیرات جدید علیه ایران را وضع کرده است که به تاریخ چهاردهم جولای ۲۰۱۵، توافق هسته ای میان ایران و گروه ۵+۱ در ژینف به امضا رسید.

بر اساس این توافق بین المللی، تهران غنی سازی یورانیم خود را که می توان از آن در ساخت سلاح هسته ای کار گرفت، متوقف کرد و در عوض تعزیرات اقتصادی که علیه ایران وضع شده بود، لغو گردید.

XS
SM
MD
LG