لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا از تعیین نمایندهٔ ویژهٔ ملل متحد برای افغانستان حمایت می‌کند 


متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده
متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده

وزارت خارجهٔ ایالات متحده می‌گوید که واشنگتن از قطعنامهٔ ملل متحد که خواستار تعیین یک نمایندهٔ ویژهٔ ملل متحد برای افغانستان است، حمایت می‌کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه ۲۹ دسمبر (هشتم جدی) قطعنامه‌ای را در مورد نحوه و افزایش تعامل با افغانستان و رهبران طالبان و تعیین یک نمایندهٔ ویژه برای افغانستان تصویب کرد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده، روز چهارشنبه سوم جنوری (۱۴ جدی) در پاسخ به پرسشی گفت که امریکا از این قطعنامه حمایت می‌کند.

او افزود: "به باور ما، یک نمایندهٔ ویژه موقف خوبی را برای هماهنگی تعامل بین‌المللی با افغانستان خواهد داشت تا به اهدافی که در قطعنامه تعیین شده نایل آید."

میلر اضافه کرد که قطعنامهٔ شورای امنیت ملل متحد پیام واضحی به طالبان، به مردم افغانستان و به جهان می‌فرستد و نشان می‌دهد که این شورا از روندی حمایت می‌کند که افغانستان را با جامعهٔ جهانی مدغم می‌سازد.

اما او تاکید کرد که ادغام افغانستان با جامعهٔ جهانی در صورتی امکان‌پذیر است که این کشور بر اساس مکلفیت‌های بین المللی خود عمل کند.

این در حالی است که حکومت طالبان می‌گوید که همواره بر اساس مکلفیت‌های خود عمل کرده است و لازم نمی‌بیند که برای افغانستان نمایندهٔ ویژهٔ ملل متحد تعیین شود.

وزارت خارجهٔ طالبان با نشر اعلامیه‌ای با تعیین نمایندهٔ ویژهٔ ملل متحد مخالفت کرده و آنرا یک اقدام غیر ضروری خوانده است.

وزارت خارجه طالبان روز شنبه ۳۰ دسمبر (نهم جدی) با نشر اعلامیه‌ای گفت: "واقعیت‌های ارضی نشان می‌دهد که افغانستان کشوری است که درگیر جنگ نیست و در حال حاضر یک حکومت مرکزی دارد که می‌تواند منافع کشور را تامین و به مکلفیت‌های خود عمل کند."

جامعهٔ جهانی همواره به دلیل محدودیت‌های که طالبان برمردم افغانستان، به ویژه زنان و دختران وضع کرده اند، انتقاد کرده و به کرات خواستار لغو آن شده است.

طالبان در طول بیش از دو سال حکومتداری خود، زنان و دختران را از کار و آموزش بالاتر از صنف ششم منع کرده و اجازه نمی‌دهند زنان و دختران به آرایشگاه‌‌ها، پارک‌های تفریحی، حمام‌ها و کلب‌های ورزشی بروند.

سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده تاکید کرد که واشنگتن در مورد عدم تمایل طالبان برای ایجاد یک حکومت همه شمول و فرامین سرکوبگرانهٔ این گروه علیه زنان و دختران نگران است.

میلر گفت که این تصامیم "خسارات جبران ناپذیر" را بر جامعهٔ افغانستان وارد کرده و طالبان را از عادی سازی روابط با جامعهٔ جهانی دورتر برده است.

گروه

XS
SM
MD
LG