لینک های دسترسی

Breaking News

پست جنجالی حزب مودی که مسلمانان را هدف قرار می‌داد از ایکس حذف شد


نرندرا مودی، صدر اعظم هند
نرندرا مودی، صدر اعظم هند

حزب بهارتیا جنتای نرندرا مودی، صدر اعظم هند، روز چهارشنبه هشتم می (۱۹ ثور) ویدیویی را از حساب کاربری این حزب در شبکۀ اجتماعی ایکس حذف کرد که به تعبیر برخی منتقدان این پست اقلیت مسلمان هند را هدف قرار می‌داد.

مقررات انتخاباتی هند کارزارهای انتخاباتی مبتنی بر "تحریک جمعی" را منع می‌کند، اما حزب ملی‌گرای هندوی بهارتیا جنتا بارها به استفاده از این موضوع برای مبارزات انتخاباتی به باد انتقاد گرفته شده است.

این ویدیو که در یک حساب رسمی کاربری بهارتیا جنتا در ایکس پست شده است، کاریکاتورهای سیاستمداران مخالف را نشان می‌دهد که قصد دارند "برنامه‌های اقدام مثبت ویژه برای گروه‌های در حاشیه رانده شدۀ هندو" را لغو و آن را به مسلمانان توزیع کند.

کمیسیون انتخابات هند روز سه شنبه به دفتر شبکۀ ایکس در هند نگاشت که این پست "جنجالی" قوانین هند را نقض کرده است. این پست روز چهارشنبه از این حساب کاربری بهارتیا جنتا در ایکس حذف شد و یادداشتی در مورد حذف آن در این حساب گذاشته شد.

پیش از این، حزب کنگرۀ هند به پولیس شکایت کرده و استدلال کرد که محتوای این ویدیو "دشمنی میان ادیان مختلف" را ترویج می‌کند.

مودی که اکثریت گمان دارند که در انتخابات عمومی هند برنده شده و برای سومین بار تصدی صدارت آن کشور را عهده دار خواهد شد، از ماه گذشته به اینسو در کارزارهای انتخاباتی خود، ادعاهای مشابه محتوای این ویدیو را ابراز کرده است.

نرندرا مودی در سخنرانی‌های اخیر خود به مسلمانان به عنوان "نفوذی‌ها" و "کسانیکه فرزندان زیاد دارند" یاد کرده است، اظهاراتی که از سوی سیاستمداران احزاب مخالف وی محکوم شده و در نهایت منجر به شکایت آنان به پولیس شده است.

مودی، یکبار دیگر به روز سه شنبه، گفت که مخالفان سیاسی وی "برنامه‌های اقدام مثبت ویژه" را "می‌ربایند" تا هندوها را از این برنامه محروم کرده و آن را به سمت مسلمانان سوق دهند.

مودی در یک دهۀ گذشته به دلیل قرار دادن ملی‌گرایی هندو در محراق سیاست حکومت خود، از محبوبیت گسترده در میان اکثریت هندوی کشورش برخوردار شده است، هر چند این سیاست‌ها در مغایرت با قانون اساسی سیکولار هند قرار دارد.

در عوض سیاست‌ها و روحیۀ قوی ملی‌گرایی هندوی مودی و حزب بهارتیا جنتا سبب شده است که جمعیت مسلمان ۲۲۰ میلیونی هند به طور فزاینده در مورد آینده خود در هند نگران باشند.

بهارتیا جنتا، ماه گذشته ویدیوی متحرک دیگری را در انستاگرام نشر کرد که در آن صدایی هشدار می‌داد که اگر مخالفان به قدرت برسند، "همه پول و ثروت را از غیر مسلمانان می‌ربایند و بین مسلمانان، جامعه مورد علاقۀ آنان، توزیع می‌کنند."

این ویدیو نیز پس از آن از انستاگرام حذف شد که چندین کاربر آن را به دلیل "سخنان نفرت انگیز" گزارش کردند.

گروه

XS
SM
MD
LG