لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش افغانستان برای کاهش آلودگی هوا


یک داش خشت‌پزی در افغانستان (عکس از آرشیف)
یک داش خشت‌پزی در افغانستان (عکس از آرشیف)

در حالی که شهرهای بزرگ افغانستان، به شمول کابل پایتخت، در حال حاضر شاید بیشتر از هر زمان دیگری از آلودگی هوا رنج می‌برد، مسولان حفاظت از محیط زیست می‌گویند برنامه‌هایی را برای تغییر این وضعیت روی دست دارند.

با فرا رسیدن فصل زمستان، استفاده از مواد سوخت بی‌کیفیت در افغانستان به شکل گسترده‌ای افزایش می‌یابد و این مسله باعث آلودگی جدی هوا می‌شود.

عزت الله صدیقی، معاون مسلکی اداره ملی حفاظت از محیط زیست افغانستان می‌گوید که برای کاهش آلودگی هوا، یک برنامه ویژه زمستانی را آماده کرده اند.

آقای صدیقی گفت که شناسایی و مسدود کردن محلاتی که از مواد سوخت بی‌کیفیت استفاده می‌کنند، بخشی از این برنامه است.

او گفت "براساس این برنامه، تا حالا ۴۳۴ حمام، سقاوی، رستورانت، شفاخانه و بلندمنزل را شناسایی کرده و از این جمع، ۱۶۶ آن را مسدود کرده ایم."

مسولان می‌گویند که در نظر است این برنامه را در همکاری با وزارت داخله افغانستان، در سراسر ولایات این کشور به اجرا بگذارند.

اداره ملی حفاظت از محیط زیست هم‌چنین می‌گوید که برای تنظیم فعالیت داش‌های خشت‌پزی، بیشتر از ۵۰۰ داش خشت‌پزی را در کابل ثبت کرده و آن‌ها را برای دریافت جواز فعالیت به نهادهای تجارتی معرفی کرده اند.

آلودگی هوا، به ویژه در کابل، برای ساکنان این شهر به یک مسله نگران‌کننده تبدیل شده است.

ساکنان این شهر می‌گویند که استفاده از پلاستیک، تایر، و سایر مواد به عنوان مواد سوخت و عدم موجودیت سیستمی برای تصفیه دود ناشی از آن، مردم را در معرض ابتلا به بیماری‌های تنفسی قرار داده است.

احمد ضیا، یکی از ساکنان کابل می‌گوید "تمام این‌ها به دلیل استفاده از مواد سوخت بی‌کیفیت است. بیشتر در فابریکه‌ها، دکان‌ها، در حمام‌های عمومی و داش‌های خشت‌پزی از این مواد بی‌کیفیت استفاده می‌کنند."

او می‌گوید که اگر دولت برای جلوگیری از افزایش آلودگی هوا در کابل دست به اقدامات فوری نزند، تمام ساکنان این شهر با تهدید جدی روبرو خواهند بود.

مقامات اداره ملی حفاظت از محیط زیست نیز می‌پذیرند که توجه لازم به عرصه محیط زیست و مبارزه با آلودگی هوای کابل صورت نگرفته، ولی امیدوار هستند که اقدامات جدید در این زمینه، از مشکل آلودگی هوا در سراسر افغانستان بکاهد.

XS
SM
MD
LG