لینک های دسترسی

Breaking News

اعزام مجدد سربازان امریکایی به هلمند


عساکر امریکایی به مناطقی برمیگردند که برای سالها در آنجا جنگ های شدید و مرگبار باطالبان جریان داشت.
عساکر امریکایی به مناطقی برمیگردند که برای سالها در آنجا جنگ های شدید و مرگبار باطالبان جریان داشت.

مقام های افغان اظهار اطمینان کرده اند که اعزام پلان شده حدود ۳۰۰ عسکر امریکایی نیروهای محلی را در شکست دادن شورشیان در ولایت هلمند کمک خواهد کرد.

وزارت دفاع ایالات متحده در ماۀ جنوری اعلام نمود که آن وزارت حدود ۳۰۰ عسکر را دوباره به هلمند میفرستد. در سال ۲۰۱۶ شورشیان پیشرفت های سریع نموده و قوای امنیتی افغانستان تلفات سنگینی را متحمل شده بودند.

عساکر امریکایی به مناطقی برمیگردند که برای سالها در آنجا جنگ های شدید و مرگبار باطالبان جریان داشت. این اقدام اولین استقرار قوا از سال ۲۰۱۴ ببعد میباشد که قوای جنگی بین المللی برهبری ایالات متحده از افغانستان خارج گردیدند.

جنرال دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به صدای امریکا گفته "ایالات متحده امریکا، کشورها عضو ناتو و کشورهایی که از تروریزم رنج میبرند، به هرطریقی که میفهمند باید جنگ را در افغانستان خاتمه بدهند و هرفیصلۀ که میان دولت افغانستان و ایالات متحده امریکا میشود وزارت دفاع افغانستان آنرا قبول دارد و از آن حمایت میکند".

مقامات نظامی ایالات متحده امریکا نیز گفته اند که برای شکستن بن بست فعلی در افغانستان، نیاز به افزایش شمار نیروهای امریکایی در افغانستان و بازنگری پالیسی است.

نیرهای جنگی امریکایی در حال خروج ار افغانستان
نیرهای جنگی امریکایی در حال خروج ار افغانستان

از سوی دیگر اردوی ملی افغانستان با پشتیبانی قوای هوایی، عملیات تهاجمی را در هلمند بعد از آن تشدید بخشیده است که طالبان مرکز ولسوالی سنگین را تصرف کردند، با وجودیکه مقامات افغانستان این ادعا را پیهم رد می کنند.

جنرال ولی محمد احمدزی، قوماندان قول اردوی ۲۱۵ میوند در هلمند به صدای امریکا گفت "نیروهای خاص در منطقه بازار اورموز، در ولسوالی نوزاد، فابریکه‌های تولید موادمخدر و سه بیلر مواد مخدر و مواد کیمیاوی را که ارزش آن بالاتر از شش میلیون دالر بود، از بین بردند".

حیات الله حیات والی هیلمند میگوید قوای امنیتی امسال بهتر آماده اند تا طالبان را دوباره به عقب برانند. آنها همین اکنون مناطق اطراف لشکرگاه، مرکز ولایت و ولسوالی های نزدیک را تصفیه نموده اند.

حیات الله حیات به صدای امریکا گفت " ما [همچنان] ولسوالی های گرمسیر و مارجه را تصفیه نموده ایم و اینکار در ولسوالی سنگین نیز صورت خواهد گرفت".

والی هلمند د رمورد استقرار عساکر تازه دم امریکایی در هلمند شادمان بود و میگوید این امر تلاش های قوای امنیتی محلی را برای خارج ساختن طالبان از آن منطقه تقویت خواهد نمود که در حال حاضر کنترول بخش های زیاد آن ولایت را در دست دارند.

حیات الله حیات والی هلمند اضافه نمود: "من بکلی مطمئن هستم که آنها بطورقطعی کارهای بسیار خوبی در خط مقدم جبهه انجام خواهند داد و وضعیت امنیتی را در هیلمند تغییر خواهند داد ". وی تأکید نمود که افغانها رهبری عملیات امنیتی را بدوش خواهند داشت و عساکر امریکایی نقش" مشاورین و معاونت کنندگان" را بازی خواهند نمود.

حیات الله حیات والی هیلمند یکبار دیگر از شورشیان تقاضا نمود تا از جنگ دست کشیده و به پروسۀ صلح برهبری حکومت افغانستان بپیوندند. وی گفت:" یگانه راۀ حل [برای بحران] در افغانستان مذاکره است.

از جانب دیگر روسیه پلان دارد بتاریخ چهاردهم اپریل کنفرانسی را به شمول کشور های همسایه افغانستان و سایر کشور ها در تلاش برای آغاز مذاکرات بین حکومت افغانستان و گروۀ طالبان میزبانی نماید.

هیأت های افغانستان، پاکستان، ایالات متحده و چین نقشۀ راه صلح را در جنوری ۲۰۱۶ در کابل بحث نمودند.
هیأت های افغانستان، پاکستان، ایالات متحده و چین نقشۀ راه صلح را در جنوری ۲۰۱۶ در کابل بحث نمودند.

نمایندگان افغانستان، پاکستان، ایران، هند، چین و چندین کشور های آسیای میانه درین کنفرانس به مسکو دعوت شده اند. ایالات متحده نیز دعوت شده بود ولی اینکشور اهداف روسیه را از تشکیل این کنفرانس و این پروسه مورد سوال قرار داده و شرکت در کنفرانس را رد نموده است.

وزارت خارجه روسیه نیز هفته گذشته اعلام کرد که ایالات متحده در کنفرانس صلح افغانستان در مسکو اشتراک نخواهد کرد.

وزارت امور خارجه افغانستان می گوید که افغانستان درمورد اینکه درکنفرانس ۱۲ کشور در مسکو، شرکت بکند یا خیر هنوز تصمیمی نگرفته است.

این در حالیست که چندی قبل در آستانۀ سفر وزیر خارجۀ افغانستان به ایالات متحده، تواب غورځنگ، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان با فرستادن پیام ویدیویی به رسانه ها اذعان داشته است که افغانستان در کنفرانس صلحی که قرار است در ۱۴ اپریل در ماسکو برگزار گردد با تمام قوت و با استدلال روشن شرکت می کند.

گفته می شود طالبان به این مذاکرات دعوت نشده اند. یک سخنگوی طالبان هفتۀ گذشته گفت وی در موقعیتی نیست که بتواند درین مورد اظهار نظر نماید و تا زمانیکه از آنها دعوت نشده است شرکت در کنفرانس را نمیتواند تأیید کند.

XS
SM
MD
LG