لینک های دسترسی

Breaking News

عملیات سربازان برمایی در ایالت مسلمان نشین راخین پایان یافت


نظامیان برمایی به بدرفتاری با غیرنظامیان مسلمان در راخین متهم شده اند
نظامیان برمایی به بدرفتاری با غیرنظامیان مسلمان در راخین متهم شده اند

حکومت میانمار گفته است که عملیات ضد شورش نظامیان آن کشور در ایالت آشوب‌زدۀ راخین پایان یافت، جاییکه ادعا می شود نظامیان برمایی با اقلیت مسلمان ساکن این ولایت بد رفتاری کرده و حتا بر زنان و دختران تجاوز جنسی کرده اند.

تانگ تن، مشاور امنیت ملی میانمار، با نشر اعلامیه ای گفته است "وضعیت در ولایت شمالی راخین اکنون باثبات است. عملیات پاکسازی قوای نظامی متوقف شده و قیود شبگردی برداشته شده است. تنها پولیس برای حفظ امنیت در این ایالت حضور دارد."

عملیات ضد شورش در ایالت راخین ماه اکتوبر سال گذشته پس از آن آغاز شد که ۹ مرزبان برمایی در سه پستۀ امنیتی در نزدیکی مرز با بنگله دیش توسط شورشیان کشته شدند.

گروه‌های مدافع حقوق بشر اردوی میانمار را به سوزاندان بیش از ۱۰۰۰ خانه، کشتار شمار نامعلوم غیرنظامیان – احتمالاً چندین صد نفر – متهم کرده اند. در جریان این عملیات که چهار ماه به طول انجامید، بیش از ۷۰ هزار روستایی مسلمان از راخین به بنگله دیش فرار کرد و ۲۰ هزار نفر دیگر در داخل آن کشور بیجا شد.

حکومت میانمار هرچند این ادعاها را رد کرده است، تحقیقات رسمی را در مورد روی دست گرفته است.

انتونیو گوتیرش، سرمنشی سازمان ملل متحد، روز سه شنبه با نشر اعلامیه‌ای گفت که گزارش اخیر در مورد ادعای تجاوز جنسی نظامیان و نیروهای امنیتی میانمار بر اقلیت مسلمان روهینگیا، برایش "ترسناک" بود.

سازمان دیدبان حقوق بشر مستقر در ایالات متحده ادعا کرده است که سربازان و مرزبانان میانمار در جریان عملیات ضد شورش در راخین، مرتکب تجاوز جنسی گروهی، بازرسی تجاوز آمیز بدنی و سایر بدرفتاری‌ها شده اند.

فعالان حقوق بشر مدعی اند که حدود یک میلیون مسلمان روهینگیایی ساکن در ایالت راخین میانمار، رسماً با تبعیض اجتماعی از سوی اکثریت بودایی روبرو اند. مسلمانان راخین، مهاجران غیرقانونی بنگله‌دیشی پنداشته می‌شوند.

XS
SM
MD
LG