لینک های دسترسی

Breaking News

مروري بر روابط رئیس جمهور بش و حامد کرزی


پس از حملات یازدهم سپتمبر سال دو هزار و یک میلادی، امریکا دوباره توجه اش را به افغانستان معطوف داشته و با حملات ‏هوایی و زمینی، رژیم طالبان را سرنگون ساخت.

با این کار، راه برای ساختار یک حکومت قانونی در افغانستان هموار گردیده، نیرو های امریکا، ناتو و نگهبانان صلح ملل متحد با حضور خویش زمینۀ انتخابات آزاد را در این کشور مساعد گردانیدند.

پس از بوجود آمدن ادارهء موقت، حامد کرزی اولین بار برای بازدید از ایالات متحده بتاریخ ۲۸ جنوری ۲۰۰۲ وارد واشنگتن شد.

هدف سفر وی اظهار همدردی با خانواده های قربانیان واقعه دهشت افگنی یازدهم سپتمبر, سخنرانی در اجلاس ملل متحد و ملاقات با روسای بانک جهانی بود.

طی این سفر، رئیس جمهور بوش حمایت تام کشورش را با ادارۀ موقت همان وقت افغانستان به ریاست حامد کرزی ابراز داشت و گفت که امریکا در بازسازی افغانستان نقش بارزی ایفاء خواهد کرد.

بوش گفت «کشور ما در پهلوی مردم آزاد منش افغانستان ایستاده خواهد بود. میدانم که در کشور شما کسانی هستند که فکر میکنند: آیا امریکا آرزوی کمک برای موفقیت افغانستان را دارد یا خیر. و ما افتخار همکاری با همديگر را داریم.»

بعد از محمد ظاهر خان، شاه اسبق افغانستان، حامد کرزی دومین رهبر افغان بود که بطور رسمی از قصر سفید دیدن بعمل آورد.

وی در جریان این سفرش ضمن اینکه از ایالات متحده قدردانی نمود، خواهان ادامۀ همکاری مقامات و ملت امریکا با افغانستان گردید.

بتاریخ ۲۷ فبروری ۲۰۰۳ حامد کرزی منحیث رئیس ادارۀ انتقالی افغانستان، برای بار دوم وارد واشنگتن گردیده و ضمن دیدار با رئیس جمهور بوش، بیانیۀ را خطاب به کانگرس امریکا ایراد نمود.

هدف این سفر وی جلب کمک برای افغانستان بود. آقای کرزی پس از انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان، باردیگر بتاریخ ۱۵ جون ۲۰۰۴ به ایالات متحده سفر کرد.

روسای هر دو کشور طی کنفرانسی در مورد بازسازی افغانستان صحبت نمودند. بش برای احیایی اردوی ملی ,بازسازی مکاتب ,انکشاف روابط دوگانه اقتصادی, تمویل بودیجه برای برنامه های آموزشی برای زنان افغان و کمک مالی ۵ میلیون دالر، را وعده نمود.

به تاریخ ٢٣ ماه می ٢٠٠٥، رئیس جمهور کرزی برای بار چهارم همتای امریکاییش را در ایالات متحده ملاقات نموده که نتیجه آن اعلامیۀ همکاری های ستراتیژیک میان افغانستان و امریکا بود.

پس از این دیدار، بتاریخ اول مارچ ۲۰۰۶ رئیس جمهور بوش طی سفر از قبل نا اعلام شده اش وارد کابل شد و با رئیس جمهور کرزی ملاقات نمود.

وی در جریان این سفرش سفارت کبرای ایالات متحده را در کابل افتتاح کرد و ازقوای امریکایی مستقر در افغانستان نیز بازدید نمود.

بالاخره دیدار اخیر این دو رهبر، در ٢٦ سپتمبر سال گذشته میلادی صورت گرفت که هدف آن کاهش تنش ها میان پاکستان و افغانستان بود.

آنان پس از ملاقات سه جانبه با پرویز مشرف، رئیس جمهور پاکستان، در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی حضور یافتند.

سفر کنونی رئیس جمهور کرزی از چندین جانب مورد توجه است. اخیرا درماه جون رئیس جمهور کرزی از بی احتیاطی قوای ائتلاف برهبری امریکا در کشتار غیرنظامیان اظهار نگرانی نمود.

از سوی دیگر تنش ها در جنوب و جنوب غرب افغانستان روبه افزایش نهاده و همچنان آماده گی ها برای تدویر جرگۀ امن که نتیجۀ دیدار سه جانبه رهبران افغانستان، پاکستان و امریکا در سال گذشته میباشد، دوام دارد.

XS
SM
MD
LG