لینک های دسترسی

Breaking News

مساعي براي آزاد نمودن گروگانان کورياي جنوبي شديداً جريان دارد


در افغانستان مساعي براي آزاد نمودن ۲۱ گروگان باقيماندۀ کورياي جنوبي شديداً جريان دارد.

مقامات طالبان ميگويند که آنان، با وجوديکه حامد کرزي رئيس جمهور افغانستان روز قبل از دادن هر نوع امتيازي براي خاتمه دادن به اين بن بست انکار ورزيده است، هنوز هم خواهان تبادلۀ گروگان ها با زندانيان اند.

بنجامين سند) خبرنگار صداي امريکا از کابل در مورد چنين گزارش ميدهد که مذاکرات بدون هيچ گونه نشانۀ از پيشرفت ادامه يافت.

يک سخن گويي ارشد طالبان ميگويد که اين گروه تندرو شايد در مورد تبادلۀ يک بيک گروگان ها با زندانيان زن حاميان طالبان که در قيد نظاميان ايالات متحده در افغانستان بسر ميبرند، فکر کنند.

بروز دوشنبه، حامد کرزي، رئيس جمهور افغانستان، مشي مشترک امريکا و افغانستان را مبني بر عدم معامله غرض آزادي ۲۱ گروگان کوريايي، دوباره تاکيد نمود.

اگر چه مقامات افغان ميگويند آنان با کوريايي جنوبي براي ترتيب دهي مذاکرات رو در رو با طالبان همکاري ميکنند.

تا آنزمان قرار اظهارات مهراج الدين پتن، والي ولايت غزني صحبت از يک اقدام نظامي قبل از موقع است.

وي گفت «ما تا به حال ‌تصميم نگرفته ايم تا اقدام نظامي نمائيم ولي کوريايي ها از ما خواهش نموده اند که تا نتيجۀ ملاقات رو در رويي، ما انتظار بمانيم.»

نيرو هاي طالبان ۲۳ تبعۀ کوريايي جنوبي را که رضا کاران کليسا بودند از داخل يک سرويس در ولايت غزني بروز ۱۹ جولايي به گروگان گرفتند.

از آن زمان ببعد، تندروان دو عضو اين گروه را که مردان بودند بقتل رسانيده و تهديد به کشتن باقي گروگان ها نمودند، که بيشتر شان زنان بوده و گفته ميشود که اکثر شان مريض اند.

بحران گروگان ها عمليات نيرو هاي ائتلاف بين المللي در منطقه را در معرض اختلافات روز افزون قرار داده است.

در کوريايي جنوبي خانواده هاي قربانيان، واشنگتن را تقبيح نمودند که براي آزادي گروگان ها کمک بيشتر از خود بخرچ نمي دهد.

بصد ها کوريايي در تظاهرات عليۀ عمليات نظامي برهبري ايالات متحده در افغانستان پيوشته اند.

و در افغانستان، شايعات و استدلال هاي توطئه آميز در مورد ارتباط اين گروگان با کشور همسايه پاکستان در جريان است.

آقاي پتن، والي غزني ميگويد بنظر وي بعضي از اعضاي با نفوذ (آي اس آي) يا استخبارات پاکستان در عقب اين بحران قرار دارند.

وي ميگويد: «جاي هيچ شکي نيست. جاي هيچ شکي نيست، وقتي ما با اين اشخاص در اطاق از طريق حرف ميزنيم آنان جملات را به اردو ترجمه مينمايند.»

اين اتهامات که وسيعاً در مطبوعات افغانستان تکرار ميشود، شايد به مساعي در خاتمه بخشيدن به خراشيدگي روابط ديپلوماتيک بين پاکستان و افغانستان صدمه وارد آورد.

اين دو کشور هر دو از متحدين عمدۀ ايالات متحده اند. آنان در اواخر هفتۀ جاري در لويه جرگۀ تاريخي که در کابل برگذار خواهد شد، مسايل امنيتي دو طرف سرحد را مورد بحث و مذاکره قرار خواهند داد.

پاکستان تا زمان حادثۀ ۱۱ سپتمبر سال ۲۰۰۱، يکي از حاميان بزرگ طالبان بود و گفته ميشود که بعد از آن ارتباطات خود را با اين گروه تندرو قطع نموده و موافقه نمود تا از ايالات متحده در مبارزه با دهشت افگني حمايت نمايد.

XS
SM
MD
LG