لینک های دسترسی

Breaking News

جرگۀ امن در مطبوعات جهان - peace session between Afghanistan and Pakistan


روزنامۀ آسيا تايمز در شمارۀ ۸ آگست خود مينويسد که از زمان راندن طالبان از خاک افغانستان در سال ۲۰۰۱، تا به حال مساعي ايالات متحده براي با ثبات ساختن اين کشور وبرقراري يک دولت ديموکراتيک از عمليات نظامي گرفته تا برقراري روابط با طالبان اعتدال گرا بود.

نتيجۀ اين مساعي در مجموع کمتر موفقيت آميز بود، چنانچه طالبان ساحات بيشتر افغانستان را تحت کنترول گرفته و نيرو و محبوبيت بيشتر يافته اند.

آسيا تايمز ميگويد: حکومت رئيس جمهور بش آرزومند است تا قبل از انتخابات رياست جمهوري سال آينده در امريکا، وضع را در اين کشور آشوب زدۀ آسياي جنوبي بيک فيصله رساند، و واشنگتن خواسته است در اين راه به دو وسيله متوصل گردد.

ايالات متحده از يکطرف اشاره ميرساند که در صورت ضرورت از حملۀ مستقيم بر پايگاه هاي القاعده و طالبان در داخل خاک پاکستان و در نزديکي سرحد با افغانستان ترديدي نخواهد نمود، با وجوديکه اين موضوع جنجال برانگيز بوده و خطراتي را به همراه دارد.

آسيا تايمز ادامه ميدهد که در عين زمان، واشنگتن و متحد عمده اش در مبارزه عليۀ دهشت افگني يعني پاکستان، ازجرگه بي سابقۀ با اشتراک سران قبايل، رهبران ديني، سياستمداران، اهل مطبوعات و رهبران افغانستان و پاکستان حمايت مينمايند. .

آسيا تايمز از قول يک سخنگويي وزارت خارجۀ افغانستان ميگويد که اين جرگه در پايان مباحثات ريشۀ دهشت افگني، عناصر و عوامل عدم امنيت و پناهگاه ها ، تمويل کننده گان و ديگر حاميان دهشت افگنان را کشف خواهد نمود.

و جرگه تلاش خواهد نمود تا راه هاي مبارزه با اين مشکلات را جستجو نمايد.

آسيا تايمز ادامه ميدهد که يک سخن گوي وزارت داخلۀ پاکستان هم عين متن را بازگو نموده و اضافه نمود که جرگه امن در کابل روي افزايش تعداد تندروان و عوامل آن بحث خواهد نمود و در اخير مشي را فيصله خواهد نمود تا با دهشت افگني از راه همکاري نزديک همه قبايل، مبارزه صورت گيرد.

وي همچنان گفت که روي تزئيد ارتباطات نزديک مردم هم صحبت خواهد شد. آسيا تايمز مينويسد آنچه قابل توجه است عدم اشتراک رسمي طالبان در اين جرگه است، گرچه واضح است که آنان از طريق گماشته گان خود از پيشرفت ها و صحبت ها آگاه خواهند شد.

بزرگان اقوام قبايلي وزيرستان شمالي و جنوبي پاکستان که طالبان در آن مناطق رسوخ بيشتر دارند، نيز رسماً در جرگۀ امن اشتراک نخواهند ورزيد.

طالبان اشتراک در اين جلسه را تحريم نموده اند. از جانب ديگر آنچه باعث تعجب همه گرديده عدم آمادگي رئيس جمهور پاکستان مبني بر اشتراک در اين جرگه است که ناظرين آنرا يک خدشه بزرگ ميخوانند.

آسيا تايمز در مقالۀ خود مينويسد: بعد از مراسم افتتاحييه بروز پنجشنبه، اعضاي جرگه به هفت کميته هاي مختلف تقسيم خواهند شد، و اين کميته ها نتايج مذاکرات خود را به مجلس اصلي، جرگه فرستاده و بعد يک اعلاميۀ مشترک تصويب خواهد گرديد.

يک کميسيون دايمي براي ديده باني از کميته ها ترتيب خواهد شد تا اجراي تصاميم اتخاذ شده در اعلاميه را مراقبت نمايد.

آسيا تايمز ادامه ميدهد که رهبري هئيت ۳۵۰ نفري پاکستان را (آفتاب شيرپاو) وزير داخلۀ پاکستان بر عهده خواهد داشت و از جانب افغاني (پير سيد احمد گيلاني) رئيس جرگۀ امن، رياست گروه افغاني را بر عهده خواهد داشت.

آنچه جالب توجه است در گروه طرف پاکستان هيچ خانمي وجود ندارد در حاليکه از جانب افغانستان چندين زن در جرگه نقش دارند که شامل بعضي از اعضاي شوراي ملي و شورا هاي ولايتي افغانستان ميباشد.

اعضاي گروه پاکستان همه پشتون ها اند در حاليکه در جانب گروه افغانستان غير پشتونها هم شامل اند.

آسيا تايمز در مقالۀ خود مينويسد: در مجموع هدف از اين جرگۀ به حمايت واشنگتن، حل مشکلات وسيعتر سياسي منطقوي در سرزمين پشتونها است که طالبان و القاعده در آن عمليات دارند.

و آنچه روشن است آنست که در هر نوع راه حل نظامي و يا سياسي بايد سرزمين پشتونهاي پاکستاني دخيل باشد.

آسيا تايمز ميگويد: در نتيجه، واشنگتن مليت گرايان قبلي مناطق سرحدي و عناصر مذهبي پشتون پاکستاني را در مناطق قبايلي تشويق نمود تا در اين جرگه اشتراک نموده و سهم بگيرند. تحت ترغيب هاي ايالات متحده، حزب عوامي ملي و حزب ملي عوامي پشتون خواه با هم يکجا شده و اتحاديه ملي دمکراتيک پشتونخواه را تشکيل دادند، که سناتور (اسفنديار ولي خان) رهبري آنرا بر عهده دارد.

اين دو حزب اساساً با ايجاد کشور پاکستان مخالف بودند.

آسيا تايمز ادامه ميدهد: و اين جرگه مطمئناً گام مثبتي بسوي آوردن صلح در منطقه خواهد بود با وجوديکه ريشه و رسم و رواج هاي قبايلي چون پشتون والي در منطقه ريشه هاي بسيارعميق دارد و طالبان هم جزيي از آن اند.

XS
SM
MD
LG