لینک های دسترسی

Breaking News

روز جهانی غذا: در جهان حدود بیست و پنج هزار نفر هر روز به علت گرسنگی تلف میشوند


در حدود 25 هزار نفر هر روز به سبب گرسنگی یا دلایل مربوط به آن جان شان را از دست می دهند. این ارقام به معنی این است که تقریبا یک نفر در هر سه ثانیه عمدتا کودکان جان شان را از دست می دهند.

این حادثه غمناک به گفته متخصصین سازمان زراعت و خوراکه ملل متحد یا FAO غذای کافی برای تغذی هر فرد در جهان وجود ندارد.

از زمان ایجاد سازمان زراعت و خوراکه ملل متحد در شانزدهم اکتبر 1945 میلادی گروه مستقر در شهر رم پایتخت ایتالیه همواره خواستار عطف توجه به چالش گرسنگی درجهان گردیده است.

حامیان سازمان زراعت و خوراکه ملل متحد در روز جهانی غذا در بیشتر از 150 کشور شاهد تجلیل از سالگرد شان هستند.

در این روز رویداد های خاصی مثل برگزاری کنفرانس ها روشن کردن شمع و مراسم دعا برای عطف توجه به تراژدی جاری گرسنگی جهانی از سوی حامیان FAOبرگزار می گردد.

موضوع سازمان زراعت و خورکه ملل متحد در روز جهانی غذا برای امسال حق داشتن غذا می باشد.

براساس قوانین بین المللی هر فردی از حق دسترسی معمول به یک غذای کافی، مغذی و مناسب برای یک زندگی صحت مند و فعال برخوردار می باشد.

مشکل اینجا است که به نظر می رسد بیشتر مردم از سوء تغذی و گرسنگی هر ساله در رنج هستند.

سازمان زراعت و خوارکه ملل متحد تخمین کرده است که امسال 854 ملیون نفر که به طور مزمن گرسنه هستند بسیاری شان در حوالی منطقه صحرای افریقا ، چین و هند ساکن میباشند.

این ارقام کلی تعداد گرسنگان در مقایسه با سال گذشته را که 852 ملیون نفر بود بیشتر نشان می دهد.

واقعه غم انگیز این مصیبت انسانی اینجا است که در سراسر جهان مواد خوارکه به اندازه ء کافی برای تغذی هر فرد تولید میگردد.

هووارد یورت ، که اداره FAO در لایسون امریکای شمالی در شهر واشنگتن DC را اداره می کند می گوید در واقع حکومت های بسیار زیادی اراده سیاسی برای ارایه غذا به نیازمندان را ندارند اگرچه دلایل دیگری نیز برای دوام گرسنگی موجود است. "هووارد یورت" در طول ماموریت اش در پاکستان درچند سال قبل به این مسئله پی برد.

او میگوید: "در اینجا یک مورد هست که پیشرفت خوبی داشتند و آن هم در عرصه تولید برنج که یک عنصر اصلی برای آن کشور است.

و آنها برنج را برای هر نفر تهیه می کنند و این همان حداقل مقدار غذای لازم است که متخصصین تغدی برای صحت توصیه می کنند. یعنی رژیم غذایی. تاکنون شما حد اقل یک سوم مردم دیگر دارید که غذای کافی را استفاده نمی کنند. مشکل این است که آنها بسیار فقیر هستند و آنها یک سیستم رفاه اجتماعی یعنی پول یا غیر پول را برای پر کردن این خلاء ندارند."

یورت اشاره می کند که برخی کشورها با قسم دیگری از بحران اجتماعی عاجل یعنی گرسنگی مواجه هستند و آن هم در کنار آن گرسنگی مزمنی است که دارند.

او میگوید: " مشکل دیگر مثل اچ آی وی ایدز حتی به حیث یک مشکل خطرناک تر و سخت تر پدید آمده است و منابع در مقیاس زیاد درآن مسیر حرکت کرده است تا اینکه به تولید مواد خوراکه سوق داده شود."

یورت متذکر می شود که در سال 2000 گرسنگی جهانی در لیست اول ملل متحد موسوم به اهداف انکشافی هزاره قرار گرفت.

اما یورت خوشبین نیست که آیا جهان قادر خواهد بود تا به اهداف بیان شده سازمان زراعت و خوراکه ملل متحد مبنی بر قطع نصف گرسنگی جهان تا سال 2015 دست یابد یا نه

او میگوید "امیدواری عمومی جهان سرعت بخشیدن قدمها برای رسیدن به اهداف انکشافی ملینیوم یا هزاره می باشد.همه حکومت های جهان برای پیشرفت در این عرصه موافقت کرده اند. اما این بسیار کند است و دربرخی کشورها بسیار کند است."

یورت معتقد است که ایالات متحده امریکا تاکنون یکی از بزرگترین دونرها یا هدیه کنندگان مساعی مواد خوراکه به حجم زیاد بوده است که این کشور می تواند هنوز هم کمک های غذایی بیشتر را به کشور های نیازمند تامین کند.

یورت از کشورهای اروپای شمالی مثل سویدن و ناروی برای ارایه بیشترین کمک غذایی درحجم یک درصد محصولات ناخالص ملی شان تمجید می کند.

چنانچه او در قسمت ملامت کردن برخی کشورها در بحران گرسنگی جهان می گوید انتقاداتی در ماحول وجود دارد.

" هر کسی ملامت است مامی توانیم هر فردی را ملامت کنیم.

" هووارت یورت این مامورسازمان زراعت و خوراکه ملل متحد می گوید نگاه جهانی به روز جهانی غذا حداقل برای یک روز هم برای دقیق شدن و توجه کردن به فقیر ترین انسانها و برای التزام جهانی در مساعدت به آنها می تواند کمک نماید.

XS
SM
MD
LG