لینک های دسترسی

Breaking News

هفته نامه بریتانیایی اکانومیست: بررسی عمللیات های نظامی در افغانستان و  مشکل عمده غیر نظامی در آنکشور


هفته نامه بریتانیایی اکانومیست مطلبی تحلیلی درباره چگونگی حضور نیروهای خارجی در افغانستان و کمک به تامین امنیت افغانستان را درحال به چاپ رسانیده است که مشکل اساسی آینده افغانستان را فساد اداری و تریاک برشمرده است.

این مجله عنوان خود را این گونه نوشته است عساکر خارجی موثر شده اند اما حکومت افغانستان هنوز مشکل است.

اکونومیست مطلب تحلیلی خود را با طرز تامین امنیت نیروهای امریکایی درولایات شرقی افغانستان یعنی پکتیکا و خوست آغاز کرده و از عملیات اتل به عنوان یک کامیابی برای نیروهای نظامی امریکا و افغان نامبرده است.

این مجله نوشته است سه ماه قبل مرکز منطقه چارباران که در آن یک پسته پولیس دولت افغانستان بود تحت کنترول طالبان بود و گفته می شد که محل تمرین شورشیان بود.

اکنون این پسته بازسازی شده است و با بوجی های پرازخاک سنگر مستحکم دارد ویک توپخانه از آن حراست می نماید.

اکونومیست ادامه داده نوشته است که در یک سال خونین که بیشتر عساکر غربی نسبت به هر زمان دیگری که در سال 2001 طالبان را سرنگون کردند، کشته شدند.

به نوشته این مجله برتانوی عملیات اتل که سه هفته به طول انجامید، بدون حادثه بود و به سختی در این عملیات آتش باری شد؛ زیرا طالبان قبل از رسیدن هزاران تن از عساکر افغان وامریکایی، ناپدید شدند.

اکونومیست نوشته است عملیات اتل به یک دلیل دیگر نیز بسیار قابل توجه بود و آن اینکه این اولین عملیات بزرگی بود که توسط اردوی ملی افغانستان پلان گذاری و اجرا گردید.

و با سهمگیری بیشتر از 5000 عسکر افغان تحت حمایت 400 عسکر از غند هوا برد و پیاده امریکا اجرا شده و در مرکز عملیات ها در نزدیکی گردیز افسر امریکایی در ردیف دوم در عقب فرماندهان افغان نشسته بود.

این مجله به نحوه تامین امنیت نیروهای امریکایی در مساعی نیروهایی افغان در شرق افغانستان پرداخته و نوشته است که اشتباه شش سال گذشته جنگ در افغانستان، که اصولا بر تصمیم امریکاییان برای داشتن فقط جای پای و سرگردانی در عراق بود، اراده فرماندهان نظامی امریکا را تغییر داد.

اکونومیست نوشته است که دگروال مارتین شویتزر فرمانده نیروهای عملیاتی امریکا که درشش ولایت جنوب شرق مسئولیت دارد می گوید: این عملیات قاطعانه بدون تحرک می باشد.

به نوشته این مجله توجه این فرمانده نظامی امریکایی به تربیه نیروهای افغان بازسازی سرک ها، مکاتب و کلینکها و بالاتر از همه اینکه حکومت گوش دادن به نیازهای مردم را آغاز نماید.

اکونومیست ادامه داده است دگروال شمیتزر که همراه با تعدادی از انسان شناسان و جامعه شناسان که تحت نام تیم انسان و زمین انجا هستند و معلومات ارزشمند را در خصوص ان اجتماع به او تقدیم میکند، درحال کار است.

مجله به نقل از او نوشته است آنچه که نیازهای ما می باشد عساکر بیشتر نیست بلکه ابزار غیر یکنواخت قدرت مثل ابزار دیپلماسی معلومات و اقتصاد و خصوصا متخصصین امور زراعتی و انجینران آب می باشد.

اکونومیست نوشته است امریکاییان می گویند این موفقیت ها همه به خاطر ارسلا جمال والی ولایت خوست است زیرا او فردی فوق العاده و مهم است.

چناچه بریدمن سکات کاستر مسئول نظامی امریکایی درخوست می گوید ما از او راهنمایی می گیریم.

اکونومیست همچنین نوشته است یک افسر ارشد بریتایناییی که تا اخیرا به عنوان بهترین متخصص ضد شورش شناخته می شود از سرعتی که اردوی امریکا در ایجاد امنیت عالی در آن منطقه فرا گرفته اند درشگفت است.

مجله ادامه داده که تغییرات مشابه در ولایت هلمند تحت کنترول بریتانوی ها نیز درحال انجام است.

عساکر افغان در صف اول عملیات مشترک با نیروهای بریتانیایی وامریکایی موسی قلعه تنها شهری که تحت کنترول طالبان بود را در 11 دسمبر پس گرفتند.

اما مجله اکونومیست به عملکرد افغانستان و نحوه اداره حکومت مثبت نگاه نکرده است ونوشته است مشکل در افغانستان طغیان مجدد طالبان نیست بلکه ضعف در حکومت افغانستان است.

اقتصاد درسال های اخیر به سرعت رشد کرده است اما این امر فقط منجر شده افغانستان را ازشرایط فقربه فقر شدید برساند شش ملیون کودک اکنون درمکتب هستند اما دوملیون هنوز به تحصیلات دسترسی ندارند.

اکونومیست ادامه داده نوشته است حکومت آقای کرزی به مساعی خارجی وابسته است که درحدود نیمی از بودجه اش بر این کمک های خارجی متکی است.

این مجله همچنین نوشته است بسیاری از افراد حکومت غیرموثرهستند وغالبا در فساد اداری دخیل می باشند این مجله نظر یک یک دیپلمات غربی را نوشته است این دیپلمات گمان دارد که در کل سیستم اداری افغانستان فقط 200 فرد لایق وجود دارد اداره ولایات و ولسوالی ها غالبا تنها ارتباط قرا و قصابت با حکومت می باشد که آن هم ضعیف تر است.

والیان ولایات از حکومت نماینده حکومت هستند اما پالیسی و بودجه شان تحت کنترول وزرا در کابل می باشد.

مجله اکونومیست تعادل سیاسی در کابل را بیشتر متزلزل دانسته است و نوشته است که حکومت افغانستان اساسا ترکیبی از ائتلاف شمال ضد طالبان است که در آن جنگ سالاران می باشد که نژاد تاجیک و پشتون در آن تسلط بیشتر دارد.

نه تنها قبایل پشتون بسیاری بر علیه حکومت برخواسته اند بلکه اعضای اتحاد شمال یک جنبش سیاسی مخالف را اکنون شکل داده اند که درآن وفادارانی به حزب کمونیست سابقه نیز می باشد.

در ختم مطلب خود اکونومیست چنین تبصره نموده است که به نظر می رسد بزرگترین خطر آینده افغانستان از جانب دشمنان طالبان خارجی نیست بلکه از به هم پیوستن عوامل داخلی مثل فساد اداری و تریاک می باشد.

پولیس بیشتر سارق می باشد تا نگهبان باشد.

XS
SM
MD
LG