لینک های دسترسی

Breaking News

بازی های المپیک امسال و مظاهرات علیه آن


بازی های المپیک تابستان امسال قرار است در چین برگزار شود. اما بیایید خبری درمورد روشن شدن مشعل المپیک در یونان بشنویم که با وجود امنیت گسترده، اعتراض کنندگان مراسم آن را اخلال کردند.

مراسم روشن کردن مشعل المپیک به خوبی شروع شد. مجریان وعمله این مراسم، برای اجرای این بخش از بازی های المپیک، ماه ها در یونان تمرین کرده بودند و این گردهمآیی برای ملیون ها بیننده، در سرتاسر جهان به طور زنده از طریق تلویزیون به نشر می رسید.

مقامات یونان مطمئن بودند که با ایجاد یک کمربند امنیتی محکم در دورا دور محل بر گزاری مراسم، روشن ساختن مشعل المپیک با اخلال مواجه نخواهد شد، ولی مشکلات به زودی آغاز شد.

سه عضو از گروه از خبرنگاران بدون مرز مستقر در پاریس، بیرقی را در مراسم بر افراشتند و تحریم بازیهای بیجینگ را تقاضا کردند.

اعتراض آنها سخنرانی لیو کای، رییس کمیته سازمان دهنده مسابقات المپیک چین را مختل کرد و توجه کمره های تلویزیون را بخود جلب کرد. سه اعتراض کننده فرانسوی، توقیف گردیدند. این نمایش، تماشاچیان و مقامات المپیک را شدیدا تکان داد.

ولی جک روجی، رییس کمیته بین المللی المپیک، از تصمیم کمیته مبنی بر برگزاری بازی های المپیک امسال در بیجینگ دفاع کرده و گفت: "بازی های بیجینگ تنها نمایشات ورزشی نیست، این بازی ها فرصت خوبی برای مردم چین وجهان است تا احترام به یکدیگر را بیاموزند."

علاوه بر اعتراظات داخل ستدیوم، یک زن تبتی بر روی سرک پوشیده از رنگ سرخ به نشانه خون افتاده دراز کشید. و به تعقیب آن جنجالی میان پولیس و اعتراض کنندگان واقع شد.

فعالین در مورد تصمیم چین برای بردن مشعل المپیک از میان تبت و حتی بردن آن به قله یورست با عبور از سرحد تبت و نپال خشمناک هستند. چین وعده داده است تا برای حفاظت از انتقال مشعل المپیک، امنیت شدید گرفته خواهد شد.

اما گروه های معترض گفته اند که آنها به اعتراضات خود ادامه میدهند.

XS
SM
MD
LG