لینک های دسترسی

Breaking News

آمادگی چین برای مسابقات المپیک جهانی


با وجود تظاهرات بين المللى برعليهٌ سرکوبى چين در تبت، و نگرانى در مورد آلودگى هوا در بيجينگ، قرار است مسابقات تابستانى المپيک در مرکز چين تا چند ماه دیگر آغاز گردد.

بيجينگ جهت ميزباني مسابقات تابستاني المپيک در ماه آگست امسال فعاليت هاي زيادي را انجام داده است.

ساختمان ها در سراسر پايتخت، شکل شهر را تغير داده است. سمبول ها و نشانه هاي المپيک جاده هاي قسمت شمال شهر را مزين ساخته است.

براي مسابقات آب بازي جاي مخصوصى اختصاص داده شده است، و ستديوم ملي چين که بخاطر ديوار هاي فولادي بنام آشيانهٌ پرنده گان ياد مي گردد، براي اين منظور آماده گرديده است.

حتي عجايب تاريخي مثل ديوار چين و شهر ممنوع قرار داده شدهٌ در قلب بيجينگ، بخاطر جلب هزاران سياح در جريان مسابقات المپيک مزين گرديده اند.

انتخاب بيجين در سال ۲۰۰۱ بحيث محل برگزتري مسابقات المپيک، باعث نگراني بسياري در سراسر جهان گرديده است، از فعالين حقوق بشر و آزادي بيان گرفته تا به وزرشکاران نخبه.

ولي با وجود سرکوبي اخير چين بر عليه مظاهره کننده گان در تبت، کمتر تقاضا در مورد تحريم مسابقات در چين صورت گرفته است، که اين باعث نگراني اکثريت در مورد موضوعات حقوقي و صحي مي گردد. عبور و مرور در هر شهر ميزبان کار ساده نيست.

ولي مشکل است که ازدحام در يک شهر داري هفده مليون نفوس ناديده گرفته شود، حتي اگر بيجينگ راه هاي ترافيک المپيک را، قرار وعده، باز نگهدارد. هواي چين در ماه آگست در حدود سي درجهٌ سانتي گراد با رطوبت زياد ميباشد.

و کثافت هوا بين آسمان آبي و تيرهٌ ابر مانند مي باشد. بيجين بيشتر از مکسيکو بحيث آلوده ترين شهر جهان از نظر کثافت شناخته شده است.

بيجينگ در نظر دارد براي بهتر ساختن هوا، عبور و مرور موتر ها را در جريان مسابقات المپيک کمتر ساخته و کار هاي فابريکات را براي چندين هفته مختصر سازد.

مامورين دولتي از وسايل حمل و نقل عامه استفاده خواهند نمود تا از ازدحام و کثافت هوا جلو گيري بعمل آيد. ولي مشکل هنوز باقي خواهد ماند اگر شمال و باد ريگ را از دشت گوبي به هوا بلند نمايد.

ايالات متحدهٌ امريکا و تيم هاي ملي ديگر براي اين حالات آمادگي مي گيرند. از طرف امريکا در حدود يک هزار نفر به شمول شش صد ورزشکار وارد چين مي گردد.

مسابقات المپيک بيجين به تاريخ هشت ماه آگست افتتاح مي گردد و تا بيست و چهارم ماه آگست دوام مينمايد.

--------------------------------------

در زمرهء ساختمانهای برجسته که نقش بارزی در المپیای تابستان امسال منعقده ای چین دارد، یکی هم مرکز ملی مربوط گیاهان بحری چین است که به مکعب آبی شهرت دارد.

ستفانی هو گزارش میدهد که طرح و دیزاین این مقر و نمای مربوط به آینده ای آن مورد تحسین وتمجید مقامات چینائی قرار گرفته است.

جف رفولو، کارشناس ورزیده ای امریکائی که عضو ارشد کمیته ای سازماندهی المپیک بیجینگ است، میگوید: "این ساختمان قسمی ساخته شده است که وقتی داخل آن گردید، شما را گویا یخ زده است، و به اندازه ای یک مالیکول کوچک در داخل یک پارچه ای یخزده قرار گرفته اید. درهیچ جای دنیا اینچنین چیزی دیده نشده است."

در ماه جنوری، در ختم یکی از مراسم، این ساختمان بطور رسمی به لی آیگینگ، رئیس اداره ای شرکت دارائی شهر بیجینگ سپرده شد.

لی به خبرنگاران گفت او خیلی افتخار میکند، این ساختمان دارای بزرگترین حوضهای آببازی دنیا است. هفده هزار کرسی مکعب آبی برای تماشا کنندگان بازی های شنا در جریان مسابقات المپیک در آن قرار داده شده است.

مکعب آبی یکی از دو محل بازی های المپیک است که بزودی تکمیل و افتتاح خواهد شد. در جوار آن ستدیوم معروف ملی چین قرار دارد که با دیزاین برجسته ای خود به "لانه ای پرندگان" شهرت دارد.

-------------------------------

همچنان، چین اعمال منع استعمال سگرت در اماکن عمومی در بیجینگ را آغاز کرده است که این اقدام بخش از تعهد حکومت برای میزبانی یک المپیک عاری از سگرت است.

استعمال سگرت به طور کامل در مکاتب و شفاخانه ها و همچنین ساحات مسابقات المپیک منع قرار داده می شود.

قابل توجه است که چین تخمینا 350 ملیون سگرت کش دارد که یک چهارم نفوس آن کشور را تشکیل می دهد. این تعداد سگرت کش چینایی تقریبا یک ثلث تمام سگرت کشان جهان را تشکیل میدهد.

XS
SM
MD
LG