لینک های دسترسی

Breaking News

روزنامه دیلی ستار: در شرق افغانستان از القاعده اثری هم دیده نمی شود


روزنامۀ ديلى ستار لبنان مينويسد: يکى از کشفيات بسيار جالب در سفر به جلال آباد، يا محليکه (اسامه بن لادن) رهبر القاعده در سال ۱۹۹۶، پرچم خود را به اهتزاز در آورد بود، آن است که ديگر هيچ اثرى از القاعده در آنجا مشاهده نميشود.

اين گروه در عراق هم در حال فرار است که در نتيجه، يک سوال عمده مطرح ميشود. چگونه در آينده اين دشمن دهشت افگن را دنبال نمايم؟

روزنامۀ ديلي ستار لبنان مينويسد: به گفتۀ دگروال (مارک جانستن) معاون قواى ضربه (بيونت) که سرپرستى ۴ ولايت همسايه جلال آباد را در شرق افغانستان بر عهده دارد، القاعده ديگر موضوع صحبت در اينجا نيست.

دگرمن (پيت بن کاف) هم با وى هم عقيده بوده و ميگويد: ما ديگر تعدادى زيادى از جنگجويان القاعده را نمي بينيم. آنان فقط بکار حمايت و کمک در اينجا رو آورده اند.

روزنامۀ ديلي ستار میگوید: ديگر افسرانيکه در ولايات سرحدى افغانستان با پاکستان، سرپرستى امور نظامى را بدوش دارند، عين حرف را بیان میکنند. و آمار گيرى که در ماه نوامبر در ولايت نورستان که زمانى پناهگاه مستحکم القاعده بود، گرفته شد، ميرساند که اين گروه حتى بحيث يک تهديد جدى هم در بين مردم شمرده نميشوند.

دشمن در ولايات شرقى افغانستان ترکيبى از گروه هاى شورشى است که اکثراً متعلق و يا وابسته بيک جنگ سالار ميباشند. آنان نه طالبان اند و به هيچ وجه القاعده هم نيستند.

روزنامۀ ديلى ستار لبنان مينويسد: (اليسون بلاسر) مشاور دفتر سياسى وزارت خارجه امريکا، در مرکز ساحه قومانده شرق در جلال آباد، که به آن (آر سى) ميگويند، ميگويد من کلمۀ طالبان را استفاده نميکنم.

وى ميگويد در (آر سى) ما گروه هاي غير متجانسى داريم که قومانده و کنترول و اختيارات شان بهم وصل نيست. اين مردان جوان براي هر کسيکه پول بيشتر بپردازد، خواهند جنگيد.

روزنامۀ ديلى ستار لبنان مينويسد، قضيه در (آر سي) جنوب هم که نيرو هاي بريتانوى و کانادايى با شديد ترين جنگها مواجه اند، به عين شکل است.

اعضاى تيم بازسازى ولايتى به رهبرى بريتانيا در ولايت هلمند ميگويند شورش هايکه در اين منطقه به مافياى ترياک نسبت دارد، به هيچ وجه نميتوان آنرا بنياد گرايى اسلامى خواند.

روزنامۀ مينويسد: مامورين نظامى بريتانيا و ديپلوماتها، مشکل سکتور هاى خود را ادارۀ خراب، فساد و عدم انکشافات اقتصادى ميخوانند، نه شورشيان طالب و يا القاعده.

روزنامۀ مينويسد حملات دهشت افگنى چون حمله اخير بجانب حامد کرزى، رئيس جمهور افغانستان، حاکى از آن است که دهشت افگنان هنوز هم قادر به خلق آشوب هستند.

و واقعاً هم آماريکه توسط ائتلاف برهبرى ناتو جمع آورى شده است، نشان ميدهد که تلفات ملکى و نظامى در سال جارى افزونى يافته است.

و بى ثباتى به فعاليت هاى مثبت پروژه هاى انکشافى لطمه زده است. ولى، قوماندان ها ميگويند اين خشونت ها آنى بوده و بشکل عمليات مسنجم شده گروه متشکل القاعده شباهت ندارد.

XS
SM
MD
LG