لینک های دسترسی

Breaking News

جورج بش در شرم الشیخ، از حامد کرزی تمجید کرد


رئیس جمهور جورج بش مذاکرات دو روزه را با یک تعداد رهبران منطقوی در تفرجگاه شرم الشیخ بحیره سر‏خ، با دیدار با حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر، آغاز نمود.

بش بروز شنبه بعد از صرف صبحانه با ملک عبداللّه، پادشاه عربستان سعودی روانه مصر شد. هنگام ورد به شرم الشیخ، رئیس جمهور بش و لورا بش بانو اول، از جانب آقای مبارک و سوزانه خانمش، استقبال شدند.

بش را در این سفر، کاندالیزا رایس، وزیر خارجه ایالات متحده همراهی میکرد. مصر اولین کشور عربی است که با اسرائیل صلح نمود و برای مدت طولانی منحیث میانجی کلیدی، در اختلافات شرق میانه، که بش میخواهد قبل از ترک مقام ریاست جمهوری اش حل نماید، شناخته شده است.

به رئیس جمهور بش در جهان عرب، منحیث کسیکه بیشتر به اسرائیل تمایل دارد دیده میشود و توقف دو روزه وی در اسرائیل به این نظریه قوت میبخشد.

جورج بش از منطقه فلسطینی ها دیدن نکرد و تعهدی هم به آنها ننمود. بش در سخنان خود گفت: "زماینکه اسرائیل شصتمین سالگرد خود را تجلیل مینمود، یک کشور مستقل فلسطینی را در کنار خود خواهد داشت."

رئیس جمهور بش بروز شنبه از رئیس جمهور کزری منحیث رهبردلیر تمجید نمود و از کشور های اعانه دهنده در اجلاس پاریس خواستار کمک زراعتی و انرژی به افغاسنتان شد.

بعد از انکه رئیس جمهور بش بطور خصوصی با حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، ملاقات نمود به خبرنگاران گفت ایالات متحده بايد برای حل بحران ناشی از صعود قیم بنزين، اقداماتی بيشتر انجام دهد.

آقای بش در جريان سفرش به مصر گفت از اينکه عربستان سعودی در اين ماه شروع به افزايش توليد نفت خود به ميزان سيصد هزار بیرل در روز کرده است، خشنود است.

بش در این سفر با یوسف رضا گیلانی، صدر اعظم پاکستان ملاقات نمود. وی در مذاکرات روز یکشنبه بر نیاز اقتصاد قوی در پاکستان تاکید نمود که به صعود قیم برنج و مواد غذای روبروست.

او گفت: "‎من به رئیس جمهور افغانستان و صدر اعظم پاکستان گفتم در جهت کمک به افغانستان، برای زرع گندم و خود کفا کردن انکشور، با رئیس جمهور افغانستان صحبت نمایند. این امر باعث کاهش فشار بر پاکستان خواهد شد.‏"

آقای گیلانی به بش اطمینان داد و گفت: " ‎حکومت ما در جنگ در برابر دهشت افگنی و افراد گرایی متعهد است. دهشت افگنی بر ضد انسانیت و بر علیه ای جهان است."

قرار است بش امروز یکشنبه قبل از بیانیه اختتامیه، بر علاوه ملک عبداللّه پادشاه اردن، با سلام فیاض صدراعظم فلسطینی ها و یک تعداد رهبران عراقی، ملاقات نماید.

XS
SM
MD
LG