لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا 'اشتباهات بزرگی' را در بررسی وضع در افغانستان مرتکب شده است


جان مککین از حزب جمهوری خواه و براک اوباما از حزب دموکرات، دو کاندید فرضی برای کرسی ریاست جمهوری ایالات متحده، روی سیاست خارجی شان طی خطابه های در واشنتگتن صحبت نمودند.

شبکه ملی امنیتی (National Security Network) و مرکز برای انکشاف امریکای (Center for American Progress) کنفرانس خبری را تدویر داده با متخصصین امور، پالیسی خارجی جان مککین برای افغانستان را مورد بحث قرار دادند.

ریچارد هالبروک سفیر سابق ایالات متحده در ملل متحد میگوید سناتور جان مککین زمانی خواهان اعزام سه لوای اضافی به افغانستان شد که سناتور اوباما دو لوا را میخواهد در آن کشور اعزام نماید.

او میگوید درین مسله اکنون امنیت داخلی امریکا مطرح میباشد که از اولویت عالی برخوردار است. اما او میگوید اوضاع در افغانستان طوری است که تنها اعزام عساکر بیشتر کفایت نمیکند.

هالبروک: "چیزیکه بسیار مهم بوده این است که رئیس جمهور آینده ایالات متحده باید ستراتیژی جدیدی را برای جنگی که میتوان آنرا جنگ افغانستان - پاکستان عنوان کرد، ایجاد نماید."

آقای هالبروک با لحن شدیدی از نحو کار و اجرای پالیسی حکومت امریکا در افغانستان، میگوید امریکا اشتباهات بزرگی را در بررسی وضع افغانستان و تطبیق پالیسی مرتکب شده است که به عقیده او حکومت رئیس جمهور بش این اشتباهات را نیز پذیرفته است:

"حتی کاندولیزا رایس و رئیس جمهور بش موافقه نمودند که آنها در اول خوشبین بوده ولی توجه شان از موضع منحرف گردیده است."

او میگوید این ستراتیژی باید دربر گیرنده روش های مکمل نظامی، سیاسی و دپلوماتیک باشد که حکومت فعلی فاقد از داشتن چنین پالیسی است. او ادامه داده گفت سناتور مککین در مورد مشکلات در افغانستان دید واضحی ندارد در حالیکه سناتور اوباما مشی خود را در مورد افغانستان واضح ساخته است.

لورین کورب، مشاور ارشد در مرکز برای انکشاف امریکا میگوید از یک طرف سناتور مککین در نظر دارد تا نیرو های امریکای را در عراق نگهدارد و از سوی دیگر میخواهد قوای بیشتر به افغانستان بفرستد که هردوی این کار همزمان امکان پذیر نمیباشد.

آقای کورب میگوید تا نشر آخرین بیانیه خود بروز سه شنبه مککین ادعا میکرد که وضع در افغانستان بهتر است و بالای اهمیت ماموریت امریکا در عراق تاکید مینمود.

او میگوید در گزارش هایکه از دو سال بدین سو مرکز برای پیشرفت امریکای منتشر ساخته با تذکر از بحرانی تر شدن وضع آن کشور، پیشنهاد شده بود تا از تعداد قوا در عراق کاسته و به افغانستان اعزام شود.

او میگوید قوماندان های امریکای که در افغانستان مشغول عملیات در ائتلاف برهبری امریکا هستند همیشه بر اعزام نیروی بیشتر به آن کشور نیز تاکید کرده اند.

به نقل از امیرالبحر مایکل ملین آقای کورب میگوید: "ما در عراق آنچه باید صورت گیرد را انجام میدهیم در حالیکه در افغانستان آنچه را در توان داریم انجام میدهیم."

آقای کورب تاکید کرد که تحکیم ثبات و امنیت در افغانستان برای امنیت جهان حیاتی میباشد. او میگوید ایالات متحده باید بخاطر حل این مشکل اقدام فوری نماید زیرا القاعده و تندوران در آن منطقه دوباره خود را انسجام داده اند.

ریچارد هالبروک سفیر سابق ایالات متحده در ملل متحد میگوید سه موضوع است که تطبیق پالیسی ایالات متحده در افغانستان را ناکام ساخته است.

تشنجات در مناطق قبایلی پاکستان ثبات افغانستان را بمخاطره انداخته، مواد مخدر در افغانستان یکی از چالش های بزرگی بشمار میرود که باوجود مصرف مبالغ هنگفت این معضله روبه افزایش بوده و عدم حکومتداری موثر و موجودیت فساد اداری در دستگاه دولتی افغانستان است که به عقیده وی برای حل این سه مشکل نتنها حکومت فعلی امریکا بلکه جان مککین کدام راه موثری را تا هنوز پیشنهاد نکرده است.

XS
SM
MD
LG