لینک های دسترسی

Breaking News

دختر 12 ساله  - یکی از فعالین فعال مبارزه علیه ایدز 


کیرین دوناوی، دختری است در یکی از کشور های امریکای لاتین. او زمانی که درسن پنج سالگی بود والدین اش با رسم کردن به او توضیح دادند که آنها ویروس اچ آی وی دارند و او نیز این ویروس را دارد.

اکنون این دختر 12 ساله است و یکی از برجسته ترین فعالین ویروس اچ آی وی بیماری ایدز در امریکای لاتین است. او نادرترین نفر در منطقه یی است که تعداد اندکی از اطفال مایل اند به همصنفی هایشان در مورد صحبت کنند.

کیرین، مجله یی را درباره این ویروس طراحی میکند.

اخیرا این دختر جوان، فعالیست خود را در زمینه، در آغاز یک کنفرانس بین المللی در مورد ایدز با ریس جمهور مکزیک و بان کی مون سرمنشی ملل متحد، سهیم ساخت.

او با لبخندی که برلبان اش دارد در کنار دیگر حضار کنفرانس حاضر شد و در مورد این ویروسی که او از زمان تولدش با خود داشته است، سخن میگفت.

"این ویروس مثل یک توپ خوردی است که لکه های کوچک دارد و در داخل من موجود است."

صراحت کیرین در مورد وضعیت اچ آی وی اش در حالی است که قربانیان این ویروس به طور فزاینده یی در میان افراد سنین پایین درحال زیاد شدن است.

بر طبق گزارش ملل متحد راجع به بیماری ایدز درسال 2008 ، درسر تا سر جهان افراد بین سنین 15 تا 24 سال 45 در صد کسانی هستند که مصابین ویروس اچ آی وی هستند.

در امریکای لاتین 55 هزار نفر از جمع 2 ملیون نفر مصاب به این ویروس، زیر سن 15 سال هستند، اکثریت زیاد آنها توسط مادران شان به این ویروس آلوده شده اند.

تنها 36 در صد زنان حامله در این منطقه از داروی جلوگیری از سرایت بیماری استفاده میکنند اگر چه این خود یک افزایش 26 درصدی از سال 2004 را نشان میدهد.

و درحالی که بیشتر از 60 درصد کلان سالانی که ویروس اچ آی وی دارند داروی های ضد این ویروس را درامریکای لاتین استفاده میکنند، تنها درحدود یک برثلث اطفال از این دارو استفاده میکنند.

کارشناسان میگویند برای ارائه دارو به اطفالی که اچ آی وی مثبت دارند و مقدار کمتری دارو ضرورت دارند، و درمان اضافی برای خنثی نمودن شدت ویروس ، تحقیقات و حمایت مالی کمتری صورت گرفته است.

هنوز هم کودکان تولد شده با ویروس اچ آی وی به طور فزاینده یی منتظر زندگی طولانی هستند.

نیلز کاتسبرگ آمر اداره صندوق وجهی حمایت از اطفال مربوط ملل متحد یونیسف در امریکای لاتین و جزائر کارائیب است.

او میگوید یک نسل کاملا جدید جوان از افراد با اچ آی وی به دنیا آمده اند که درحال رسیدن به سن کلان سالی هستند. این امر چالش های بسیار جالبی را ارائه میکند.

در امریکای لاتین تشویق اطفال اچ آی وی مثبت برای به صراحت صحبت کردن درمورد بیماری شان آسان نخواهد بود زیرا این جایی است که غالبا آزادنه سخن گفتن درمورد تمایلات جنسی حرام شمرده می شود.

زمانی که کیرین این دختر جوان به مکتب رفت هم صنفی هایش با او، هم بازی نمی شدند. درنه سالگی او به همراه والدین اش موسس یک گروه مدافع بیماری ایدز به نام لاوس شدند که درمکاتب در مورد این بیماری صحبت می کردند. او به کمتراز ده کشورسفرکرده است و داستان اش را با دیگران سهیم ساخته است.

سال بعد از آن این دختر جوان شروع به چاپ یک مجله اطفال تحت نام لاوی سیتاس نمود.بنیاد لاوس 10 هزار کاپی از این مجله را هر دو ماه درسرتاسر هندوراس توزیع می نماید.

امیدواری وجود دارد که روزی بسیاری ها به صراحت از انگیزه شان دفاع نماید.

کیرین میگوید بعضی وقت ها بسیار وقت خوش دارم وفراموش میکنم که من این ویروس را دارم.

اما او میگوید غالبا از دیگر کودکان ایمل هایی دریافت میکنم که آنها از گفتن حقیقت به دوستان شان درمورد اچ آی وی ترس دارند.

این فعال جوان اچ آی وی میگوید من به آنها میگویم اول درمورد این بیماری توضیحات بدهید که چه قسم به شما سرایت کرده است. و این ویروس چه قسمی سرایت میکند اصلا این ویروس چی است و سپس با اطمینان بگویید که شما آن ویروس را دارید البته اگر خواسته باشید.

XS
SM
MD
LG