لینک های دسترسی

Breaking News

براک اوباما رئیس جمهور جدید ایالات متحده انتخاب شد


اوباما بروز سه شنبه با کسب بیش از 270 رای انتخابی برای رسیدن به قصر سفید، تاریخ را تغییر داد. در آخرین شمارش، آقای اوباما 349 رای انتخابی کسب نمود.

سناتور جان مکین 162 رای انتخابی کسب نمود. طی یک سخنرانی اعلام کامیابی در مقابل صد ها هزار طرفدار خود در شیکاگو، آقای اوباما گفت نتیجه انتخابات این را به اثبات میرساند که در ایالات متحده همه چیز امکان پذیر است.

در گراند پارک شیکاگو، هزاران تن از حامیان اوباما، با فریاد های شادی از اعلام پیروزی اوباما بحیث رئیس جمهور آینده امریکا استقبال نمودند.

در شهر فینکس ایالت آریزونا، سناتور جان مک کین، کاندید شکست خورده حزب جمهوریخواه با این کلمات ختم مبارزۀ طویل انتخابات را تصدیق نمود:

"مردم امریکا اظهار نموده اند و به شکل بسیار واضحی سخن زده و اظهار عقیده کرده اند. چند دقیقه قبل، من افتخار آن را داشتم تا با سناتور براک اوباما تلفنی صحبت نموده و انتخاب وی را بحیث رئیس جمهور کشوریکه که ما هر دو آنرا دوست داریم، تبریک بگویم."

دقایقی بعد، سناتور اوباما در حالیکه همسر و دو دخترش ویرا همرایی مینمودند، در برابر مردم در شهر شیکاگو ظاهر شده و با حامیان خود صحبت نمود. بیانیه وی از طریق شبکه های تلویزیون در سراسر جهان پخش گردید.

"وقتی زیادی را در بر گرفت، ولی امشب در این انتخابات و در این مقطع زمانی، تغیر در امریکا بوجود خواهد آمد."

اوباما، با حلف وفاداری در ماه جنوری، اولین رئیس جمهور سیاه پوست امریکا در تاریخ ۲۳۲ ساله امریکا خواهد شد.

انتخاب اوباما، ختم دورۀ هشت ساله کنترول قصر سفید توسط جمهوری خواهان تحت رهبری رئیس جمهور جورج دبلیو بش خواهد بود.

در جریان مبارزات انتخاباتی، دیموکرات ها، بر رقیب جمهوری خواه خود، تقریبا در هر ایالت سبقت داشتند. برای برنده شدن، کاندید ریاست جمهوری به ۲۷۰ رای هیات انتخابی ضرورت داشت. سناتور مک کین عقب مانده بود و سناتور اوباما در ایالاتی چون اوهایو و پنسلوانیا برنده گردید - ایالاتی که برای مک کین اهمیت زیادی داشت.

براک اوباما در بیانیۀ پیروزی خود در شیکاگو در مورد چالش های که کشور با آن مواجه است، صحبت نمود که آن شامل جنگ در عراق و افغانستان، جهانی که 'در مخاطره قرار دارد' و 'بد ترین بحران اقتصادی قرن' میباشد.

"انرژی تازۀ در جریان است که باید مهار گردد، مشاغل جدیدی باید خلق گردد، مکاتب جدیدی باید اعمار گردد، با تهدید ها باید روبرو شد، و وصلت ها را مرمت نمود. راه طویلی را در پیش خواهیم داشت. صعود ما مشکل ولی تند خواهد بود. در یکسال و حتی یک دوره، شاید به هدف نرسیم. ولی امریکا، من هیچگاه مطئمن تر از امشب نبوده ام - که ما به هدف . مقصد خود خواهیم رسید."

در حالیکه سناتور اوباما خواهان اتحاد در برابر مشکلات کشور گردید، سناتور مک کین اعلام نمود که با وجود اختلافات نظر بین دو کاندید در جریان انتخابات، از سناتور اوباما حمایت خواهد نمود.

"بدون شک، هنوز هم آن اختلافات نظر سر جای خود باقی مانده است. کشور ما با مشکلات زیادی مواجه است و من امشب به وی تعهد مینمایم که هر آنچه در توان داشته باشم، او را کمک خواهم نمود - تا او ما را در مقابله با چالش هایکه با آن روبرو هستیم، رهبری نماید."

براک اوباما، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده با یک کانگرس موافق بکار آغاز خواهد نمود. در انتخابات روز سه شنبه، دیموکرات ها با پیروزی در ایالتی چون ویرجینیا، نیو مکزیکو، نیو همشر و کارولینای شمالی، در هر دو مجلس سنا و نمایندگان، موقعیت خود را قوی تر ساختند.

اما موفق نگردیدند تا ۶۰ کرسی را که امید وار آن بودند، بدست آورند. با بدست آوردن ۶۰ کرسی آنها قادر میبودند جلو موانع اداری حزب مخالف را که به آن (فیلی بستر) میگویند، را بگیرند.

از سال ۱۹۹۵ تا به حال، این اولین باری خواهد بود که رئیس جمهور و اکثریت در مجالس سنا و نمایندگان، دیموکرات میباشد.

XS
SM
MD
LG