لینک های دسترسی

Breaking News

واشنگتن پوست: مذاکره با گلبدین حکمتیار و مقام دلخواه برای او؟


روز نامه واشنگتن در گزارشی از کابل می نویسد: در حالیکه مامورین ناتو ستراتیژی شان را در افغانستان اصلاح میکنند، یک قوماندان متمرد افغانستان شاید در پلان های امریکا برای خاتمه دادن به شورش از طریق مذاکرات، یک نقش مرکزی ثابت شود.

روز نامه واشنگتن تایمز مینویسد گلبدین حکمتیار، شصت و یک ساله، سابقه سه دهه در جنگ افغانستان دارد و در سال های ۱۹۹۰ مدتی کوتاهی بحیث صدر اعظم کار نمود و به خاطر شلیک راکت بر کابل، نامی بدی را بخود کمائی کرده است.

در همین تازگی ها، طرفداران وی، چندین حمله تباه کننده را بر حکومت حامد کرزی، رئیس جمهور بر خور دار از حمایت غرب، انجام دادند.

روز نامه واشنگتن پوست خاطر نشان میسازد که با افزایش رقم تلفات در بین قوای خارجی، و کم شدن اعتماد بین المللی به حکومت آقای کرزی، مامورین امریکا و افغان چاره ای ندارند - به جز اینکه مقام دلخواهی برای حکمتیار قایل شوند.

به اساس گزارش روز نامه واشنگتن پوست، مقامات نظامی امریکا، طی هفته های اخیر وانمود ساخته اند که با قوماندان های شورشیان چون حکمتیار، به یک توافق برسند تا شورشیان از میدان نبرد دور رانده شوند.

استفاده از تاکتیک های مشابه که در عراق بکار رفت، مانند وعده های پول و نفوذ بزرگتر سیاسی، نقش کلیدی در ستراتیژی امریکا ایفا خواهد کرد، که هدف آن مجزا ساختن شورشیان اعتدال پسند از صفوف تندروان و عناصری است که از نگاه ایدیالوژی با القاعده و طالبان بستگی دارند.

روز نامه واشنگتن پوست به ادامه می نویسد که در مورد اینکه حکمتیار چگونه در این طرح مناسب خواهد افتاد، نظریات متفاوت است.

حکمتیار بنوبه خود، علاماتی مختلفی را در مورد موقفش تبارز داده است. به اساس گزارش ، حکمتیار که یک نیروی قوی در شرق افغانستان میباشد و مناسبات دیرینه با اداره استخبارات نظامی پاکستان یا ای اس ای دارد، با حامد کرزی و طالبان اختلاف زیادی داشته و با هر دو در میدان جنگ پنجه نرم کرده است.

روز نامه واشنگتن پوست مینویسد ناظرین با تجربه در منازعه افغانستان، حکمیار را منحیث یک شخص زرنگ و اما چالاک می پندارند که در حریم سیاسی حامد کرزی رخنه کرده است.

روز نامه واشنگتن پوست از قول یک مامور سابق اداراه استخبارات مرکزی امریکا مینویسد که حکمتیار بعضا از کرزی و بعضا از طالبان حمایت میکند، و اما در انجام، وی تشنه قدرت است.روز نامه خاطر نشان میسازد که ماه گذشته حکمتیار مذاکره با کرزی را پیشنهاد نمود.

اما در یک مصاحبه ویدیو تیپ تازه، حکمتیار مخالفت خود را تبارز داده و با اطمینان گفت که در بیرون راندن عساکر امریکا و ناتو از کشور، کمک خواهد کرد، چنانچه در دهه ۱۹۸۰ قوای شوروی را بیرون راند.

روز نامه از حکمتیار نقل قول کرده که گفته است، وی مطمین است که قوای اشغالگر بزودی کشور را ترک خواهند گفت. وی علاوه نمود که هموطنانش نه تنها از قوای اشغالگر آزاد خواهند شد، بلکه یک حکومت بر اساس تعلیمات اسلامی را نیز تشکیل خواهند کرد.

روز نامه واشنگتن پوست اظهارعقیده میکند که موافقه با حکمتیار که ایالات متحده امریکا وی را در سال ۲۰۰۳ منحیث یک دهشت افگن شناخت، یک قمار خواهد بود. اما، اکثر ناظرین موافقه دارند که کوشش های ایالات متحده و متحدین آن در مانع شدن حکمتیار از مذاکرات، خطر ناک خواهد بود.

روز نامه واشنگتن پوست در اخیر از قول عبدالجبار،عضو پارلمان افغانستان و یک عضو سابق حزب اسلامی مینویسد که با مجزا ساختن حکمتیار در مذاکرات صلح، صلح در افغانستان بوجود نخواهد آمد.

وی علاوه نمود که حزب اسلامی طرفداران زیاد در هر ولایت افغانستان دارد، و اگر حکومت در مورد مذاکرات جدی است، باید حکمتیار را شامل سازد.

XS
SM
MD
LG