لینک های دسترسی

Breaking News

خط مشی براک اوباما، ریس جمهور منتخب، در قبال افغانستان


مقاله کرین دی یانگ از روزنامه واشنگتن پوست، در رابطه با خط مشی جدید براک اوباما، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده در قبال افغانستان.

در مطلب، از مشاور امنیت ملی اوباما نقل شده است که حکومت در حال تشکیل براک اوباما، در نظر دارد یک ستراتیژی منطقوی را برای جنگ افغانستان ایجاد نماید که در آن مذاکره با ایران و اعضای "قابل تلفیق" طالبان نیز شامل است.

آقای اوباما همچنان در نظر دارد تعهد ایالات متحده را بخاطر دستگیری اسامه بن لادن تجدید نماید.

آقای اوباما میگوید رئیس جمهور بش بیشترین توجه را به عراق معطوف ساخت و افغانستان را فراموش نمود. او میگوید هزاران عسکر اضافی را به افغانستان اعزام خواهد نمود.

طوری بنظر میرسد تعداد زیاد مامورین ارشد نظامی ایالات متحده، از طرز کار اوباما درین مورد، استقبال نمایند که میخواهد راه های شدید و مبتکرانه را درین بحران روبه افزایش، بکار گیرد.

ولی امیر البحر مایک ملن، رئیس عمومی ارکان حرب ایالات متحده، نظر اوباما را برای خروج تدریجی عساکر امریکایی از عراق طی ۱۶ ماه، خطرناک عنوان کرده است.

از سوی دیگر، در حالیکه اوباما مشی جنگ در افغانستان را تشکیل میدهد، بعضی پالیسی سازان ارشد، تعهد ایالات متحده را برای حامد کرزی رئیس جمهور فعلی افغانستان، زیر سوال برده اند.

آقای کرزی میخواهد درین انتخابات نیز اشتراک کند، ولی او اکنون بشکل گسترده ضعیف و غیر موثر بنظر میرسد. بعضی اعضای ناتو و کشور های اروپایی پیشنهاد نموده اند رئیس جمهور آینده افغانستان باید توسط لویه جرگه گزیده شود، ولی وزارت خارجه ایالات متحده، این اقدام را رد نموده است.

مشاورین اوباما تاکید نموده اند که تمرکز بیشتر بر القاعده بدین معنی نیست که امریکایی ها پای شانرا از جنگ در افغانستان بیرون نمایند.

اوباما خواستار اعزام دو تا سه لوای جنگی برای افغانستان شده است. حکومت بش نیز این اقدام را تصویب نموده، ولی زمان اعزام عساکر شاید در بهار آینده آغاز شود، که آن مرتبط به خروج عساکر از عراق میباشد.

بعضی مامورین نظامی ناتو میگویند از رهبریت گسترده ایالات متحده در ماموریت ناتو استقبال میکنند، مشروط بر اینکه هدف، در حاشیه قرار دادن اعضای ناتو نباشد.

در مطلب از یک مامور ناتو که نخواسته است نامش افشا شود، آمده است که کامیابی اوباما، در اروپا بشکل گسترده استقبال گردید که به عقیده او این امر میتواند کمک بیشتر کشور های اروپایی را در جنگ ضد دهشت افگنی جلب نماید.

در رهبری ملن در جنگ افغانستان، مناطق قبائلی پاکستان نیز علاوه شده است.

رهبران نظامی و استخباراتی ایالات متحده پیام های شدیدی را برای مامورین پاکستانی ارسال نموده اند تا حملات علیه پناه گاه های طالبان و القاعده را در داخل پاکستان شدت دهند.

به نقل از مشاورین اوباما، واشنگتن پوست مینویسد که اوباما میخواهد تمرکز نظامی و استخباراتی ایالات متحده را علیه القاعده و بن لادن بیشتر سازد.

مامورین استخباراتی میگویند همین اکنون این عملیات در شدیدترین حد خود قرار دارد.

یک هفته بعد از انتخابات، تیم اوباما قادر نیست بگوید چگونه اسامه بن لادن را در صدر اجندای ضد دهشت افگنی قرار خواهد داد. تا هنوز تیم اوباما طرز پالیسی و طرز کار را در قبال پاکستان برملا نساخته است.

مامورین استخبارات امریکا بدین باور اند که اسامه بن لادن در پاکستان پنهان میباشد.

در ادامه مطلب آمده است که ایران در قبال افغانستان طی سال های گذشته نقش مختلطی داشته است. بعضی اوقات کمک به اهداف ایالات متحده و بعضی اوقات کمک با افراطیون.

یک مشاور اوباما میگوید ایران نمیخواهد افراطیون سنی در افغانستان حکمفرما باشند. مشاورین اوباما نیز از طرح مذاکره با نیرو های طالبان تحت شرایطی که دولت افغانستان تعین نموده، حمایت نموده اند.

در حالیکه در حکومت فعلی امریکا، ریچارد بوچر معاون وزارت خارجه گفت بود، طالبان بس ها را اختطاف نموده، مردم را کشته و سر بریده اند، بدین معنی که هیچ دلچسپی از جانب آنها به مذاکرات نیست.

یک مشاور رئیس جمهور بش وضع جنگ در افغانستان را مورد مطالعه قرار داده است که گفته میشود این بررسی تا ختم ماه جاری پایان یابد.

این طرح کمک را برای تقویه حکومتداری در ولایات و ولسوالی ها و تربیه پولیس بیشتر خواهد ساخت. ماه آینده امریکا این پلان را با ناتو در میان میگذارد.

جنرال دیوید پتریس و مایکل ملن که دو مقام ارشد نظامی امریکا میباشند، با نظریات اوباما در رابطه به افغانستان موافقه دارند.

بعد از بیستم جنوری که اداره جدید در واشنگتن آغاز بکار میکند، این دو مقام نظامی به وظایف شان ادامه میدهند.

XS
SM
MD
LG