لینک های دسترسی

Breaking News

سفر اعضای شورای امنیت ملل متحد به افغانستان


روزنامه واشنگتن پوست در رابطه به سفر اعضای شورای امنیت ملل متحد به افغانستان مینوسد:

هیت شواری امنیت که در حال بررسی وضع در افغانستان هستند، میخواهند همکاری منطقوی را بیشتر سازند.

در بین هیت ۱۵ نفری، زلمی خلیل زاد سفیر ایالات متحده در ملل متحد نیز شامل میباشد. او که یک امریکایی افغان اصل است در گذشته بحیث سفیر ایالات متحده در افغانستان کار کرده و اکثراً طوری گزارش میشود که میخواهد در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده در افغانستان کاندید باشد. ولی او این شایعات را رد نموده است.

قرار است طی این سفر سه روزه، هیت ملل متحد با مقامات ارشد افغان و بین المللی مقالات نمایند. اکنون به سطح بین المللی چنین پنداشته میشود که بخاطر حل مشکل شورش گرای در افغانستان همسایه های آن کشور، مانند ایران و پاکستان، باید در روند شامل باشند.

اشتراک پاکستان بخاطر رابطه آن کشور با طالبان، خصوصاً زمانیکه آن گروه افراطی بر سرقدرت بود، اهمیت خاصی دارد. در مطلب به نقل از دفتر مطبوعاتی حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان آمده است که آقای کرزی روز یکشنبه با آصف علی زرداری، رئیس جمهور پاکستان، تماس تلیفونی داشته است.

هر دو رهبر بخاطر صلح و ثبات در منطقه روی همکاری و کوشش های مشترک تاکید نموده اند. نظامیان ایالات متحده ایران را متهم به فراهم آوری اسلحه و مواد انفجاری به طالبان نموده است، ولی کدام ثبوت دخلات حکومت ایران درین قسمت در دسترس قرار نگرفته است.

مقامات افغان همواره از نیرو های بین المللی خواسته اند تا بر پناه گاه های مصون طالبان در داخل خاک پاکستان حمله نمایند.

ایالات متحده طی سال جاری بیش از ۲۰ حمله هوای را در مناطق قبائلی پاکستان اجرا نموده است، که اسلام آباد احتجاج نموده آنرا تخطی از تمامیت ارضی پاکستان خوانده است.

هیت ملل متحده همچنان نقش این سازمان را بخاطر تحکیم ثبات و صلح بررسی خواهد نمود.

سفر هیت ملل متحد درحالی صورت میگیرد که مقامات افغانی از افزایش در خشونت ها در آن کشور طی سال جاری صحبت میکند.

قوای نظامی نظامی ایالات متحده میگوید فیصدی افزایش در حملات علیه آنها نسبت به سال ۲۰۰۷، ۳۰ در صد بوده است.

بعد از سقوط رژیم طالبان، ملل متحد رهبری کمک های ملکی جامعه جهانی برای افغانستان عهده دار شده است.

در سال جاری بیش از ۵۵۰۰ تن که اکثریت آن تندروان اند، طی خشونت ها در افغانستان کشته شده اند.

در مطلب دیگری در روزنامه واشنگتن پوست آمده است که طی شش ماه گذشته کاهش قابل ملاحظه در جنگ علیه شورشیان در امتداد سرحد افغانستان و پاکستان دیده نشده و در ماه اکتوبر حتی نسبت به اکتوبر سال گذشته شدت جنگ بیشتر بود. ولی در سه ماه اخیر یک کاهش قابل ملاحظه گزارش شده است.

دگروال جان جانسن، قوماندان قوای امریکایی در ولایات سرحدی افغانستان با پاکستان بدین عقیده است که عملیات روز افزون قوای نظامی پاکستان فعالیت های گروه های شورشی در افغانستان را همراه با حملات و بمگذاری ها بالای قوای ائتلاف در افغانستان کاهش داده است.

به گفته قوماندان امریکایی در امتداد سرحد دشمن در بر گیرنده گروه های متفاوت است.

در جنوب منطقه گروهی بنام توره بوره است که جانشین یک گروه اسلامگراه است که در آن قاپاقبران مواد مخدر نیز شامل است.

در شمال گروه دیگری است که با تحریک طالبان پاکستانی ارتباط دارد. گروه طالبان نیز شامل است. گروه های جدای طلب کشمیر نیز درین فعالیت ها شامل اند.

به نقل از جان سپیزر، قواماندان دیگر امریکایی در مناطق سرحدی، دلایل متعدید وجود دارد که شورشی آن مبنی بر آن جنگ میکنند. و همین دلیل است که فعالیت های آنها بشکل درست هماهنگ نمیگردد.

او میگوید هر فرد و یا گروهی که توجه مردم را از قانونمند بودن دولت افغانستان انحراف نماید دشمن است.

او میگوید مردم را باید نتنها از لحاظ جسمی بلکی روحاً از دید آنها علحیده ساخت. او میگوید ما باید بخاطر فعال شدن و تقویه نیرو های امنیتی افغان کار نمایم و مطمین سازیم که اولویت شماره اول ما ظرفیت سازی ادارات دولتی افغانستان باشد - تا مردم علل بدل های دیگر را رد کرده بتوانند.

XS
SM
MD
LG