لینک های دسترسی

Breaking News

حملات اسرایل بر باریکه غزه همچنان ادامه دارد


قوای زمینی اسرائیل در دهمین روز تهاجم، در سراسر باریکۀ غزه با تندروان حماس در حال جنگ بوده و با حملات هوائی، مواضع مظنون تندروان را هدف قرار داده است.

ایهود برک، وزیر دفاع اسرائیل امروز گفت، این عملیات تا وقتی ادامه خواهد یافت که شهرها و قصبات در جنوب اسرائیل، از حملات راکت حماس محفوظ شود.

با وجود تهاجم، حماس به شلیک راکت بر اسرائیل ادامه داده و چهار اسرائیلی را کشته است - که سه تن آنها غیر نظامی بوده اند.

امروز محمود زهر، رهبر حماس از پیروان خود تقاضا کرد قوای اسرائیل را خرد کرده و مردم اسرائیلی را هدف قرار دهند.

اما یک تن از مقامات حماس میگوید، آن گروۀ اسلامی در نظر دارد که هیئتی را امروز به مصر اعزام نموده و خشونت ها را مورد بحث قرار دهد.

مقامات طبی در غزه میگویند طی ده روز گذشته، تقریباً ۳۵۰ نفر، بشمول حد اقل ۱۱ فرد ملکی که امروز کشته شدند، بقتل رسیده اند.

از جملۀ ۱۱ مقتول امروزی، پنج تن آن اطفال بودند. اسرائیل گزارش داد که یک عسکر در تهاجم زمینی کشته شده و ۳۰ تن دیگر زخمی شده اند.

اسرائیل میگوید مقصد از اجرای این عملیات، متوقف ساختن راکت های تندروان حماس است.

ولی با کشته شدن بیش از ٥١٠ فلسطینی و زخمی شدن بیش از دوهزارو پنچصد تن در باریکه غزه، اکثر کشورهای اروپایی و شرق میانه، استعمال بیش از حد قوه توسط اسرائیل را شدیداً مورد انتقادات قرار داده اند.

گوردن برون، صدر اعظم بریتانیه به روز یکشنبه گفت، جامعه بین المللی باید برای آتش بس فوری در غزه تلاش نمایند.

"آتش بس فوری ضروری است. بازی متهم سازی و تقصیر باید بعداً ادامه یابد، ولی من فکر میکنم درین این مقطع حساس و خطرناک، به اقدامات دیپلوماتیکی نیاز است."

اقای برون، در یک مصاحبه با تلویزیون بی بی سی گفت، در حالیکه اسرائیل به ختم راکت های حماس نیاز دارد فلسطینی ها به امداد بشر دوستانه ضرورت دارند.

این در حالیست که امروز دوشنبه کاروان لاری های مملو از کمک های بشری، به شمول غذا و آرد در سرحد اسرائیل با غزه صف بسته و انتظار ورود به غزه را دارد.

بان کی مون، منشی عمومی ملل متحد، امروز دوشنبه از شورای امنیت خواست که به ختم بحران فعلی در غزه، تلاش نمایند. وی نگرانی عمیق اش در مورد وضع بشری در غزه ابراز نمود.

از جانب دیگر، حسنی مبارک رئیس جمهور مصر، امروز دوشنبه در شهر ساحلی شرم الشیخ با نمایندگان ارشد اروپایی دیدار نموده روی بحران کنونی غزه صحبت نمود.

محمود عباس، رئیس اداره خود مختار فلسطینی نیز بروز یکشنبه عملیات نظامی اسرائیل را بر غزه با شدید ترین الفاظ، یک خشونت وحشیانه خواند.

"اکنون توقف حملات بر فلسطینی ها در غزه یکی از اولویت های ماست. بناً ما اخرین تلاش خود را برای اجرای اینکار بخرچ میدهیم. ما فردا این مسله را به شورای امنیت ملل متحد راجع میکنیم."

اقای عباس این سنخنان را بعد از ملاقات با اعضای کابینه اش در کرانه غربی رود اردن بیان نمود.

در عین حال، صاحب حرکت مذاکره کننده ارشد محمود عباس گفت، این حملات تلاش های دیپلوماتیک، مبنی بر تجدید موافقتنامه اتش بس میان حماس و اسرائیل را به خطر مواجه میسازد.

حمید بتاوی، سخنگوی گروه حماس قوای اسرائیلی را هشدار داده است.

"ما پیش بینی میکنیم که غزه به گورستان اردوی اسرائیل مبدل خواهد شد. اسرائیلی ها ممکن با طیارات، تانک ها و بمبارد شان پیروز شوند، ولی آنها نمیتوانند مرام و توانایی مردم فلسطینی را بشکنند."

این در حالیست که هزاران عسکر اسرائیلی به روز یکشنبه با هلیکوپتر ها، طیارات بم افگن و تانک ها به پیشروی در غزه ادامه داده و بزرگترین شهرهای ساحلی را در روز اول تهاجم زمینی به محاصره کشیدند.

مقامات وزات صحت میگوید، از زمان اغاز عملیات زمینی بروز شنبه ٦۴ فلسیطینی غیر نظامی به قتل رسیده اند. گزارشات اخیر حاکیست که ارقام کشته شده گان از ٢٧ دسمبر بدینسو در غزه به ٥١٢ تن میرسد.

XS
SM
MD
LG