لینک های دسترسی

Breaking News

در روزنامه های امریکا: زندان بگرام افغانستان با دشواری های مواجه است


- در حالیکه در مورد زندانیان گوانتانامو تغیراتی در پالیسی امریکا نمو دار می شود.

- زندان بگرام افغانستان با دشواریها یی مواجه است

- مصاحبه اوباما نمودار روابط جدید امریکا با جهان اسلام است

- اولین دسته از عساکر جدید امریکا در لوگر و وردگ جابجا می شوند

نیویارک تایمز در شماره امروزی اش می نویسد که در ماهای اخیر بحثهای داغی در مورد سرنوشت ٢۴٥ زندانی که در زندان امریکایی گوانتانامو در کیوبا بسر میبرند، جریان دارد.

اما مهمتر ازان سرنوشت ٦٠٠ زندانیان دیگر است که در زندان خیمه ای در پایگاه نظامی امریکا واقع در بگرام افغانستان در بند بسر می برند.

نیویارک تایمز می نویسد که آنعده از پرسونل نظامی که با هر دو زندان اشنایی کامل دارند می گویند که زندان بگرام در افغانستان مهیب تر بوده وبا دسپلین بیشتر اداره می شود.

درین زندان سهولتها کمتر و زندانیان دسترسی کمتری به وکیلان مدافع دارند. اداره رئیس جمهور بش به هیچ وجه به ژورنالستان و مدافعان حقوق بش اجازه نداد تا به این زندان پا نهند.

مساعی برای تجدید تربیت جهادی هاییکه در گوانتانامو زندانی بودند نیز به نتیجه ای نرسید. به اساس گزارش عربستان سعودی ازین گروه که در تحت یک پروگرام تجدید تربیت درین کشور شامل بودند، ٩ نفر شان بعد ازختم پروگرام دوباره به صفوف دهشت افگنان پیوستند.

نیویارک تایمز می نویسد که حالا بارک اوباما باید تصمیم بگیرد که با زندانیانی که در زندان بگرام محبوس هستند چه کاری باید انجام دهد.

اکثریت شان متهم به حمایت از طالبان اند. نظر به قانون حربی ایشان برای مدت نامعلومی بدون اتهام نگه داشته می شوند. آیا او به ساختمان زندانی در بگرام که به مصرف ٦٠ ملیون دالر تحت تعمیر است دوام دهد؟ یا چطور؟ تکمیل این زندان به این معنی خواهد بود که برای زندانیان شرایط بهتر زندگی فراهم شده و تعهد امریکا نسبت به افغانستان دوام دار میباشد.

نیویارک تایمز به ادامه می نویسد که اقای اوباما هفته گزشته خواستار وقت بیشتر شد تا در مورد زندان بگرام تصمیم بگیرد در حالیکه او دستور مسدود شده زندان گوانتانامو را همین اکنون صادر نموده است.

اوباما با صدور فرمانی دستور داد تا در مورد تمام کسانیکه در بازداشت بسر می برند، پالیسی جدیدی طرح و مورد اجرا قرار گیرد.
مگر مدافعان حقوق بشر و مقامات حکومت ایالات متحده به چندین موضوع درین زمینه اشاره می کنند. آنها به افزایش عملیات بر ضد طالبان، افتتاح زندان بگرام در خزان امسال، و دستور محکمه فدرال انگشت می گزارند که باید اداره اوباما باید به فوریت به انها رسیدگی کند.

رزونامه نیویارک تایمز در شماره امروزی اش در مورد مصاحبه اوباما که دران از روابط جدیدی با عالم اسلام سخن می گوید، می نویسد:

رئیس جمهور براک اوباما در یکی از صرف چند مصاحبه اش که بعد از اغاز کارش انجام داده است نسبت به عالم اسلام از لهجه اشتی جویانه ای کار گرفته، گفته است که او مسلمانان را ترغیب می نماید که امریکا دشمن ایشان نیست، و برای هردو طرف زمان ان رسیده است تا در مورد شرقمیانه مذاکره صورت گیرد.

نیویارک تایمز می نویسد که این اظهارات او روز دوشنبه در واشنگتن انعکاس یافته و تبارز دهنده یک تغیر در سلیقه و نحوه متفاوت کماکان از اداره بش می باشد.

او مذاکره با ایران را پیش کش کرده و گفته است که او به عوض اینکه موضوعی را تحمیل کند می خواهد از دیگران بشنود.
اقای اوباما در حالی این اظهارات را می کند که جورج میشل نماینده خاص او در شرق میانه راهی یک سفر هشت روزه ابتدا به مصر وبعداً به منطقه شده است.

اقای میشل درین سفر خود برعلاوه مصر از عربستان سعودی، اسرائیل، اردن و همچنان فرانسه و انگلستان دیدن می نماید.

در یک مطلبی که در صفحه انترنتی تلویزیون العربیه به نشر رسیده است، اقای اوباما گفته است که او به این عقیده است که چیز بسیار مهم برای امریکا اینست تا بفوریت دست بکار شود و او به نماینده خاص خویش گفته است که سخنان مقابل را به دقت گوش دهد زیرا در گزشته امریکا همیشه نظر خود را تحمیل کرده است.

روزنامه نیویارک تایمز می نویسد که براک اوباما گفته است: متاسفانه ما به اسرائیلها و فلسطینی ها هر دو گفته نمی توانیم که چه چیز به خیر انها است. آنها باید برای خود شان تصمیم بگیرند.

او به ادامه گفته است که با انهم ما به این باور هستیم که زمان ان رسیده است که به انها گوشزد کنیم چیزیکه انها به ان توصل می ورزند برای مدت طولانی به خیر شان نیست وبرای رفاه و امنیت شان سودی ندارد وباید انها به میز مذاکره حاضر شوند.

روزنامه واشنگتن پوست در شماره امروزی خویش می نویسد که اولین قطعات نظامی جدید امریکا درشرق افغانستان جابجا می شوند.

روزنامه واشنگتن پوست از قول رویتر می نویسد که جابجایی ٣٠٠٠٠ عسکر جدید امریکا در پایگاهای امریکا در دو ولایت کلیدی شرق افغانستان در روز سه شنبه اغاز یافته است.

امریکا ٢٠٠٠٠ تا ٣٠٠٠٠ عسکر جدید را برای جابجایی در افغانستان در نظر دارد. درین اواخر جنگ در افغانستان تشدید شده است و طالبان از سال ٢٠٠٥ ببعد خودرا دوباره متشکل ساخته اند.

سه قطعه از لوای سوم فرقه دهم کوهی امریکا در ولایات وردگ و لوگر که در همسایگی کابل قراردارند جابجا شده اند.

قرار است رئیس جمهور امریکا براک اوباما افزایش عساکر امریکا را در افغانستان به تصویب برساند.

XS
SM
MD
LG