لینک های دسترسی

Breaking News

هیلری کلنتن: فرصت روشن برای ایران در تطبیق تعهداتش


هیلری کلنتن، وزیر خارجۀ ایالات متحده، بروز سه شنبه گفت، با حکومت براک اوباما و کشور های دیگر در جامعه بین المللی، برای ایران اکنون فرصت روشن و واضحی میسر است تا تعهدات خود را در جاده عمل پیاده نماید.

موصوفه افزود، شش قدرت ذیدخل در امور حل مسله برنامه غنی سازئ یورانیوم ایران، هفتۀ آینده با هم ملاقات خواهند کرد.

مصاحبۀ خانم کلنتن، تکرار تبصره های براک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، مبنی بر انجام مذاکرات مستقیم با ایران بود، ولی خانم کلنتن پیشنهاد کرده است این مربوط به تهران میشود که گام نخست را بردارد.

خانم کلنتن در یک مذاکرۀ غیر رسمی با خبر نگاران بروز سه شنبه اظهار داشت که هیئتی از همکاران اوباما مشئ حکومت ِ جورج بُش در قِبال ایران را وسیعا مورد بررسی قرار داده اند.

خانم کلنتن این را واضح ساخته است که ایران توانایی آن را دارد که بر نتایج این بررسی اثر وارد نماید.

کلنتن: "برای ایرانی ها، چنانیکه رئیس جمهور در مصاحبه اش با تلویزیون العربیه تأکید ورزید، فرصتی خوبی فراهم شده است تا در قسمت همکاری با جامعۀ بین المللی از خود علاقه مندی نشان دهند."

خانم کلنتن گفت، گروۀ پنج کشور عضو دایمئ شورای امنیت موسسۀ ملل متحد بشمول آلمان، برای اولین بار از آوان بقدرت رسیدن براک اوباما، در هفتۀ آینده ارزیابئ مذاکرات ذروئ شان را با ایران آغاز خواهند کرد.

هیلری کلنتن گفت، یک از مشئ های خارجئ حکومت جورج بُش که در حکومت اوباما مورد استفاده قرار خواهد داشت، با وصف تعهُد اوباما برای آوردن تغییر، مذاکرات شش جانبه با کوریای شمالی، روی پروگرام ذروئ آنکشور به سر پرستئ چین خواهد بود که برای حکومت جدید با ارزش میباشد .

خانم کلنتن: "من فکر میکنم که مذاکرات شش جانبه، یک امر مهم و اساسی است. این مذاکرات نه تنها وسیله مفید معامله و برخورد با مسله ذروئ و موضوعات دیگری مربوط به آجندای کوریای شمالی است، بلکه این کار باعث مذاکرات دو جانبه بین ایالات متحده و کوریای شمالی گردیده و این اهمیت زیادی دارد. و ما پیرو گام های هستیم که به بنظر ما موثِر میباشند. و به نظر من در آن اقدامات نباید تغییری وارد گردد."

وزیر خارجۀ جدید اظهار داشت که مشئ تازۀ احتمالئ ایالات متحده در قبال شرق میانه، تا مراجعت جورج میچل فرستادۀ خاص این کشور از سفرش در منطقه، معطل قرار خواهد داشت.

اما موصوفه گفت بر قرارئ یک آتش بس ِ دوامدار، بین اسرائیل و حماس و توجه و رسیدگی به احتیاجات بشری در باریکۀ غزه، از اهداف کوتاه مدت حکومت است.

XS
SM
MD
LG