لینک های دسترسی

Breaking News

جو بایدن در مورد روابط تازه بین ایالات متحده و ایران


در کنفرانس بین المللی امنیت در شهر مونشن آلمان، جو بایدن، معاون ریاست جمهوری امریکا، در بیانیۀ مفصل خود در حضور رهبران جهان، ایران را مخاطب قرار داده و از احتمال یک دوره جدیدی از روابط ایران و ایالات متحده سخن گفت که نمایانگر یک تغیر فاحش در مشی خارجی ایالات متحده میباشد.

جو بایدن، معاون رئیس جمهور امریکا، خطاب به رهبران جهان گفت، وی از یک حکومت جدید در واشنگتن نمایندگی میکند. و او اولین روش سیاست خارجی را با لحنی متفاوت، با مخاطب قرار دادن، ایران آغاز نمود.

"حکومت ما، مشی ما را در رابطه به ایران بررسی مینماید، ولی آنچه واضح است آنست که ما حاضر به مذاکره هستیم."

ولی بایدن میگوید ایران باید حاضر به تغیر باشد.

"اگر این مسیر را ادامه دهند، فشار ها و در منزوی بودن همچنان ادامه خواهد یافت. پروگرام غیر قانونی ذروی را متوقف نموده و از حمایت دهشت افگنی دست کشید. مشوق های با مفهومی در انتظار تان خواهد بود."

تشنج بین ایالات متحده و ایران، روی پیگیری ایران در تکنالوجی ذروی متمرکز میباشد. ایران ادعا میکند که این پروگرام برای مقاصد صلح آمیز میباشد، چیزیکه ایالات متحده و متحدین غربی آن رد میکنند.

آنان ایران را متهم میکنند که در خفا در پی تولید سلاح های ذروی میباشد، و شورای امنیت ملل متحد هم سه بار علیه ایران تعزیرات را تصویب نموده است.

و بایدن میگوید اگر ایران از مذاکرات سر باز زند، ایالات متحده آماده خواهد بود.

"ما برای مواجه شدن با افزایش قابلیت های ایران، همچنان به تولید راکت های دفاعی ادامه خواهیم داد، البته در صورتیکه تکنالوجی آن ثابت بوده و موثر باشد. و ما اینکار را با مشوره با متحدین ناتو و روسیه انجام خواهیم داد."

روابط امریکا با روسیه موضوع حساس دیگری برای حکومت جدید است. معاون رئیس جمهور امریکا تائید میکند که یک جریان خطرناک در روابط بین دو قوه جهانی بوجود آمده است.

و همانند بایدن، نیکلاس سرکوزی، رئیس جمهور فرانسه هم میگوید که بهبودی روابط روسیه با جهان غرب، کلید عمده است.

رئیس جمهور فرانسه میگوید اعتماد و اطمینان باید دوباره برقرار گردد. سرکوزی میگوید وی تصور نمیکند که روسیه امروزی، کدام تهدید نظامی برای ناتو و یا اتحادیه اروپا باشد.

دیگر رهبران جهان منتظر اند تا بیشتر در مورد سیاست جدید امریکا بدانند. انگلا مرکل، صدراعظم آلمان که در جمع یکی از این رهبران است.

وی میگوید آلمان حاضر است تا با ایالات متحده همگام بوده و پیشنهاد مذاکره با ایران را میدهد. ولی مرکل هشدار میدهد که در صورت عدم مذاکره، آلمان برای حمایت از تعزیرات شدید تر آماده میباشد.

کشور های اروپائی بصورت وسیعی از انتخاب آقای اوباما استقبال نموده و حضور بایدن در کنفرانس که معمولاً با اشتراک وزیر دفاع صورت میگرفت، پیام مهمی را برای اروپا میرساند که حکومت اوباما، برای برقراری مجدد روابط، جدی میباشد.

XS
SM
MD
LG