لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: در ۲۰۰۸ در منازعات افغانستان ۲۱۱۸ نفر ملکی کشته شدند


ملل متحد میگوید در منازعات افغانستان در سال ۲۰۰۸ بیش از ۲۰۰۰ نفر ملکی کشته شده اند که نسبت بسال ۲۰۰۷ ۴۰٪ افزایش را نشان میدهد.

یک گزارش ملل متحد که بروز سه شنبه منتشر شد حاکیست که تندروان مسؤل ۵۵٪مرگ ۲۱۱۸ نفر ملکی در سال گذشته بودند. این سازمان جهانی ۳۹٪ تعداد تلفات ملکی را بقوای نظامی، بشمول عساکر افغانی و خارجی ارتباط میدهد.

علت سایر تلفات بخاطر موضوعاتی چون گیر ماندن در بین آتش متقابل قوای متخاصم واضح نگردیده است.

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان به کرات گفته است که تلفات اهالی ملکی، تشنج را بین واشنگتن و کابل تشدید کرده و همچنان به پشتیبانی مردم افغانستان از عساکر بین المللی صدمه وارد میکند.

در یک انکشاف دیگر، قوماندان قوای ایالات متحده در شرق میانه و آسیای مرکزی جهت مذاکره با مقامات ارشد حکومت ازبکستان در مورد وضع امنیتی افغانستان به تاشکند مواصلت کرده است.

یک سخنگوی سفارت ایالات متحده در تاشکند میگوید جنرال دیوید پتری یس بروز سه شنبه به ازبکستان مواصلت کرد و با اسلام کریموف، رئیس جمهور ملاقات خواهد نمود.

انتظار میرود این مذاکرات بر راه های بدیل تدارکاتی برای عساکر ایالات متحده و ناتو تمرکز نماید.

حکومت ازبکستان در سال ۲۰۰۵ قوای ایالات متحده را از پایگاهی که مورد استفادۀ عساکر در افغانستان بود، اخراج کرد. در حال حاضر، ایالات متحده حد اقل صرف یک پایگاۀ دیگر در منطقه دارد که پایگاۀ هوائی مناس در قرغزستان میباشد. ولی پارلمان قرغزستان میگوید بروز پنجشنبه روی لایحه ای رای گیری خواهد کرد که بدسترسی ایالات متحده به آن تاسیسات خاتمه میدهد.

در عین زمان، مقامات نظامی در افغانستان میگویند کماندوهای اردوی ملی افغانستان بکمک قوای ائتلاف در جریان عملیاتی در ولایت فراه پنج شورشی را بقتل رسانیدند.

و وزارت دفاع برتانیه و ناتو گفتند یک عسکر برتانوی که در داخل قوای ناتو خدمت میکرد بروز دوشنبه از اثر زخم های ناشی از جنگ در جنوب افغانستان هلاک شد.

XS
SM
MD
LG