لینک های دسترسی

Breaking News

ملاقات هلری کلنتن با وزیر خارجه پاکستان


هلری کلنتن، وزیر خارجه ایالات متحده، با شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان، بروز سه شنبه ملاقات نمود. این جزی از کار حکومت اوباما بخاطر بررسی پالیسی در مورد افغانستان و ناآرامی های مربوط در پاکستان میباشد.

قریشی گفت حکومت او برای ختم دهشت افگنی متعهد میباشد.

ملاقات بیش از یک ساعت کلنتن با قریشی یکی از دور جلسات با همتا های پاکستانی و افغان وی بخاطر حل مشکل در حال افزایش خشونت افراط گرائی در مناطق سرحدی هر دو کشور میباشد.

حکومت اوباما بررسی گسترده پالیسی افغانستان را آغاز نموده تاست؛ تا چگونه بتوانند با افراطیون مرتبط با طالبان و القاعده در منطقه متشنج برخورد شود.

ولی حکومت ایالات متحده بخاطر افزایش نگرانی ها در ماموریت افغانستان ۱۷ هزار نیروی اضافی را اعزام خواهد نمود.

حین صحبت با خبرنگاران بعد از ختم جلسه، خانم کلنتن وعده بررسی باز و سازگار را با هر دو کشور نمود. قریشی گفت در حل بحران او مفاد هر دو کشور را میبیند و تعهد حکومتش را در مبارزه با دهشت افگنی تکرار نمود.

"علاقمندی دوجانبه موجود است. میل ما به کار مشترک است. در حکومت و رهبری جدید امریکا امید را مشاهده میکنم. و پاکستان نیز میخواهد با حکومت جدید در مبارزه علیه دهشت افگنی و افراطگرای کار نماید. ما بخاطر شکست دهشت افگنی در هر گونه و شکلی که باشد، آماده هستیم."

رنگین دادفر سپنتا، وزیر خارجه افغانستان نیز در واشنگتن است و بروز سه شنبه با وزیر خارجه پاکستان قبل از جلسه او با هلری کلنتن ملاقات نمود.

کشیده گی میان دو همسایه اوج گرفته بود و بکرات یکدیگر را بخاطر افزایش خشونت در مناطق سرحدی ملامت کرده اند. ولیبعد از یک جلسه در هوتل با همتای افغانیش، قریشی به خبرنگاران گفت فضای جدیدی بین آنها ایجاد شده و اعتماد و اطمینان نیز بشکل قابله ملاحظۀ افزایش یافته است.

این مقام پاکستانی همچنان گفت معامله بحث برانگیز حکومت پاکستان که اجازه داد تا شریعت اسلامی در سوات – منطقه تحت اداره شورشی ها – پیاده گردد، یک موضوع محلی بود که راه حل آن نیز به همان سطح در نظر گرفته شد و مفهوم تسلیم شدن به تندروان را نمیدهد.

خانم کلنتن میزبانی یک ضیافت سه جانبه را با حضور وزرای خارجه پاکستان و افغانستان شام چهار شنبه عهده دار خواهد بود و بروز پنجشنبه با آقای سپنتا بشکل علحیده ملاقات میکند.

ریچارد هولبروک، فرستاده خاص ایالات متحده برای افغانستان و پاکستان که اخیراً در منطقه سفر نموده بود، نیز درین گفت و شنود ها سهیم است.

قرار است وزیر خارجه پاکستان با جان کیری، رئیس کمیته روابط خارجی کانگرسو سناتور چک هیگل جمهوری خواه ملاقات کند. آنها ضمن نشر یک گزارش، تعهد کمک جدید تقریباً پنج میلیارد دالر امریکا را اعلام نموده و بر اتحادیه اروپایی برای مساعدت به تقویه حکومت پاکستان تاکید میکنند.

این گزارش توسط شواری اتلانتیک که آقای هیگل ریاست آنرا دارد هشدار میدهد در صورتیکه کمک به وقت و کافی برای پاکستان فراهم نشود، آن کشور از لحاظ مالی به ورشکستگی روبرو خواهد شد.

XS
SM
MD
LG