لینک های دسترسی

Breaking News

توافق ایالات متحده، افغانستان و پاکستان در مورد مذاکرات منظم سه جانبه


هلری کلنتن، وزیر خارجۀ ایالات متحده میگوید ایالات متحده، افغانستان و پاکستان موافقه نموده اند تا در مورد استراتیژی مبارزه با تهدید دهشت افگنی و اسلامیست های افراطی در جنوب آسیا مذاکرات منظم را دایر نمایند.

کلنتن بروز پنجشنبه بعد از مذاکرات در واشنگتن با رنگین دادفر سپنتا و شاه محمود قریشی، وزرای خارجۀ افغانستان و پاکستان این موضوع را اعلام کرد. او گفت در حال حاضر مذاکرات آینده برای اواخر اپریل و یا اوائل ماۀ می در نظر گرفته شده است.

کلنتن، وزیر خارجه گفت هدف اساسی آنها تبادل افکار روی موضوعات استراتیژیک، برآورده شد.

در عین زمان، یک کمیتۀ متخصصین که بروز پنجشنبه در محضر کمیتۀ قوای مسلح مجلس سنای کانگرس گواهی دادند تغیر در مشی ایالات متحده بارابطه به افغانستان و پاکستان را تقاضا نمودند.

بخش بیشتر این جلسه به افغانستان اختصاص داده شده بود که براک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده تصمیم گرفته است ۱۷ هزار عسکر اضافی را جهت تقویۀ نیروهای ایالات متحده و ناتو در جنگ با طالبان اعزام کند.

این متخصصین با تصمیم رئیس جمهور موافق بودند ولی همچنان گفتند که مؤفقیت مستلزم چیزهائی بیشتر از صرف ازدیاید بخشیدن تعداد عساکر میباشد.

جیمز دابن، سفیر سابق ایالات متحده به افغانستان گفت هدف مشی ایالات متحده باید امنیت مردم افغانستان باشد.

سایر متخصصین خواستار یک طرز تقرب متحدانۀ ضد شورش شدند که شامل مبارزه علیۀ مواد مخدر، حکمروائی قانون، حکومت داری، انکشاف، اعمار قوای امنیتی و مبارزه ضد دهشت افگنی میباشد.

در مورد پاکستان، آنها از واشنگتن تقاضا کردند تا در قسمت اصلاحات نظامی و اقتصادی آن کشور کمک کند.

آنها همچنان پیشنهاد کردند که ایالات متحده از کمک انکشافی منحیث وسیلۀ نفوذ جهت تحریک مساعی بیشتر اسلام آباد علیۀ افراطیت در مناطق قبایلی در سرحد با افغانستان استفاده کند.

XS
SM
MD
LG