لینک های دسترسی

Breaking News

مذاکره با بنیاد گرایان - آیا روش عراق میتواند در افغانستان تطبیق گردد؟


در حالیکه یک دیپلومات ارشد ایالات متحده خاطر نشان ساخت که وضع روبه و خامت افغانستان تهدید بزرگ برای ایالات متحده است، رئیس جمهور اوباما میگوید علل عمده پیروزی در عراق، مذاکره با بنیاد گرایان اسلامی بود که توسط القاعده منحرف شده بودند.

ولی سوال اینجاست که آیا این روش در افغانستان نیز قابل استفاده خواهد بود یا خیر.

براک اوبا به روزنامه نیویارک تایمز گفت، میخواهد با عناصر اعتدال گرا طالبان به منظور کمک در مساعیتامین امنیت در افغانستان، مذاکره نماید.

داکتر روبین برگیتیاز مرکز انکشاف امریکا گفت،با در نظرداشت اینکه مسله افغانستان هیچ راه حل نظامی ندارد، باید راه های دیپلوماسی جستجو گردد.

"این روشن است که با در نظرداشت دیپلوماسی، اگر راه وجود دارد که بعضی از طالبان لجوج و خیره سر را از آنعده طالبانی که اصلاح پذیر ویا قابل مراوده هستند مجزا کنیم، این یک نوع ستراتیژی است که باید دنبال شود. بخاطر حل یک مشکل باید از همه امکانات استقاده شود."

ولی بعضی از تحلیلگران در مورد مقایسه آن با رهبران سنی مذهب قبائیلی در عراق محتاط هستند که به اصطلاح این پسران عراق ممکن در بدل پول دست به اقدامی بزنند.

"اقتصاد نزولی به این معنی است که ما میتوانیم صداقت را به کرایه بدهیم و چنین هم میکنیم. اقتصاد نزولی در افغانستان کاملاً متفاوت است. در حقیقت، سوق شدن به یک خط سیر دیگر است، مناطقیکه بیشتر افراط گرا هستند بیشتر کوکنار تولید میکنند."

افغانستان بیش از ٩٠ فیصد تریاک جهان را تولید میکند و عواید تجارت آن حدود سه میلیارد دالر در سال به اقتصاد افغانستان اضافه میگردد و همچنان طالبان به کمک آن تمویل میشوند.

این به این معنی است که ایالات متحده باید تصمیم بگیرد که کدام جنگ را در افغانستان به پیش ببرد.

"ما میتوانیم جنگ علیه مواد مخدر و دهشت افگنی را به به پیش ببریم. ما این هر دو را در عین منطقه و در عین زمان پیش برده نمیتوانیم."

انتظار میرود که ایالات متحده ستراتیژی جدید را برای افغانستان تا ماه اپریل برملا سازد.

XS
SM
MD
LG