لینک های دسترسی

Breaking News

کتابخانۀ دجتل به سطح جهان


یک کتابخانۀ دجتل ملل متحد که هستی تمام فرهنگ های جهان را معرفی کرده به نمایش میگزارد، توسط انترنت کار خود را در سراسر جهان آغاز نمود. این کتابخانۀ انترنتی در هفت زبان مطالب داشته و متعملین و محصلین را در سراسر جهان هدف قرار میدهد.

جیمز بلنیگتن، کتابدار کتابخانۀ کانگرس که این پروژه را چهار سال قبل آغاز نموده بود میگوید هدف این پروژه به دسترس قرار دادن اسناد عمده با توضیحات مشرح در مورد آن از معتبرترین کتابخانۀ های جهان برای همه بشکل مجانی میباشد.

آدرس صفحه انترنتی آن (www.wdl.org) است. درین کتابخانه یک اثر جاپانی بنمایش قرار داده شده که اولین رمان (کتاب داستان) در تاریخ بشریت است. کتاب های آزتک ها که نام حضرت عیسی ع را ذکر کرده، آثار دانشمندان عربی در مورد علم ریاضی نیز همرا با یک نظریه درین کتابخانه گنجانیده شده است.

کتابخانۀ دجتل جهانی که در مقر موسسه تعلمیی، ساینسی و فرهنگی ملل متحد در پاریس افتتاح شد، دارای یک هزار دو صد اثر داشته که تشریحات آن از داشنمندان عرب، چینائی، انگلیسی، فرانسوی، پرتگالی، هسپانوی و روسی نیز ضمیمه شده است. ولی چنین در نظر گرفته شده که تعداد زیاد و مطالب، چارت ها و رسامی ها را از تمام کشور ها و کتابخانه های جهان به هر اندازۀ که خواسته باشند، گنجانیده میشود.

بلنگتن میگوید درین کتابخانه بخاطر افزایش موضوعات و مطالب هیچ محدودیتی وجود نداشته و هر کس میتواند مطالب را علاوه نماید.

او علاوه نمود که هدف عمدۀ این کتابخانه اطفال بوده که این تجربه از کار موفق یک پروگرام مشابۀ کتابخانۀ کانگرس طرح شده است. در آن بخش کتابخانۀ کانگرس بیش از پانزده میلیون اثر تاریخی امریکا در دسترس قرار داده شده است. بلینگتن پیش بینی چنین میکند اگر منابع در اختیار اطفال و نوجوانان قرار گیرد، آنها خود برای حل سوالات شان دست به کار زده و جستجو میکنند.

این صفحۀ انترنتی توسط یک تیم کاری کتابخانۀ کانگرس در واشنگتن با همکاری تخنیکی مامورین در مصر انکشاف یافته است. کمپیوتر اصلی (سرور) این کتابخانه نیز در واشنگتن بوده ولی مسولین میگویند در نظر دارند در کشور های مختلف جهان دفاتر ساحوی آنرا ایجاد نمایند.

XS
SM
MD
LG