لینک های دسترسی

Breaking News

اتهامات قوای نظامی امریکا و طالبان علیۀ همدیگر با رابطه به استفاده از مواد سوزنده در افغانستان


قوای نظامی ایالات متحده و تندروان طالب در افغانستان همدیگر را به استفاده از مواد فوسفوری در مناطق ملکی متهم کرده اند.

آژانس خبرگزاری اسوشیتد پرس از قول قوای نظامی ایالات متحده گزارش داده که حد اقل هفت واقعه را مستند ساخته که تندروان از سال ۲۰۰۷ باینطرف در حملات بم در افغانستان از فوسفور سفید استفاده کرده اند. قوای نظامی میگوید بعضی ازین بم گزاری ها در مناطق پرنفوس صورت گرفته است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان این موضوع را تحت تحقیق قرار داده است که آیا فوسفور سفید در جنگ های اخیر بین ایالات متحده و قوای طالبان در ولایت فراه استعمال شده است یانه.

آن کمیسیون میگوید دوکتوران در مناطق غربی کشور مریضانی را که در جنگ های هفتۀ گذشته سوخته بودند، تداوی کرده اند. قوای نظامی ایالات متحده و طالبان، هردو، استفاده از مهمات فوسفوری سفید را در ولایت فراه تکذیب میکنند. هر یک از جوانب میگوید که اگر از فوسفور استفاده شده جانب مقابل مسؤل آن میباشد.

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان گفته است که ۱۳۰ نفر ملکی از اثر حملۀ هوائی ایالات متحده در جنگ ولایت فراه بقتل رسیده اند. او تقاضا کرده است که قوای نظامی ایالات متحده به چنین حملات خاتمه بدهد.

قوای نظامی گفته است که یافته های مقدماتی نشان میدهد که یک عده از اهالی در جنگ های فراه کشته شده اند. اردوی امریکا گفت تندروان مسؤل بعضی ازین تلفات میباشند.

یک سخنگوی ملل متحد در کابل بروز دوشنبه گفت یک تعداد قابل ملاحظۀ اهالی کشته شده اند و مسؤلین آن باید حسابده باشند. علیم صدیق گفت از تعهد مقامات ایالات متحده در مورد ارزیابی چگونگی استفادۀ نظامی از تاکتیک هایی چون حملات هوائی در افغانستان استقبال میکند.

در یک انکشاف دیگر، مقامات افغانی میگویند در یک جنگ روز یکشنبه بین پولیس و طالبان در ولایت غزنی دو فرد پولیس و سه تندرو کشته شدند.

فوسفور سفید مواد محترقه ایست که بموجب قوانین بین المللی برای مقاصد روشن کردن اهداف و ایجاد پرده ای از دود، مشروع پنداشته میشود.

گروه های مدافع حقوق بشر میگویند استفادۀ نظامی از فوسفور سفید در مناطق پرنفوس اهالی را در معرض خطر سوختن قرار میدهد و شاید یک جرم جنگی باشد. فوسفور سفید، یک بدیل این ماده، بی ثبات بوده و وقتی بهوای آزاد تماس پیدا کند، بصورت خودبخودی مشتعل میگردد.

XS
SM
MD
LG