لینک های دسترسی

Breaking News

بم گزاری های انتحاری در شرق افغانستان


مقامات در افغانستان میگویند ۱۱ بم گزار انتحاری در شهر خوست بر عمارات حکومتی حمله نموده حد اقل نه نفر را طی انفجارات و گلوله باری متعاقب آن کشتند.

شانزده نفر دیگر درین حمله که صبح روز سه شنبه با

حمله بر عمارات ولایت و شاورالی آغاز شد، مجروح گردیدند. حمله کنندگان چندین نفر را گروگان گرفتند.

مقامات میگویند عساکر ایالات متحده و افغانستان متعاقباً بر عمارت حمله نموده سه شورشی را کشته و گروگانان را بدون صدمه ای آزاد کردند.

گروۀ طالبان مسؤلیت این حملات را ادعا کرده گفت که ۳۰ حمله کننده را، بشمول بم گزاران انتحاری برای حمله بر خوست اعزام کرده است. یک پایگاۀ بزرگ نظامی امریکا در خوست واقع است.

در عین زمان، قوای نظامی ایالات متحده تندروان طالب را به استفاده از فوسفور سفید که باعث سوختن کیمیاوی در انسان ها میگردد، در حملات در شرق افغانستان متهم کرده است.

قوای نظامی بروز دوشنبه اسنادی سری ای را افشا کرد که نشان میدهد حد اقل در ۳۸ واقعه تندروان در حملات شان از فوسفور سفید استفاده کرده اند و یا ذخایراسلحۀ فوسفور سفید آنها کشف گردیده است.

قوای تحت رهبری ناتو در افغانستان شش واقعۀ دیگر را گزارش داد.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان این موضوع را تحت تحقیق قرار داده است که آیا فوسفور سفید در جنگ های هفتۀ گذشته بین ایالات متحده و قوای طالبان در ولایت فراه، که باعث قتل یک عده از اهالی گردید، استعمال شده است یانه.

آن کمیسیون میگوید دوکتوران دران ولایت مریضانی را که در جنگ های هفتۀ گذشته سوخته بودند، تداوی کرده اند. قوای نظامی ایالات متحده و طالبان، هردو، استفاده از مهمات فوسفوری سفید را در ولایت فراه تکذیب میکنند.

فاسفور سفید مواد محترقهٌ است که به موجب قوانین بین المللی ، برای مقاصد روشن کردن اهداف و ایجاد پرده ای از دود ، مشروع پنداشته میشود.

گروه های مدافع حقوق بشر میگویند استفادۀ قوای نظامی از فوسفور سفید در مناطق پرنفوس، اهالی را در معرض خطر سوختن توسط مواد کیمیاوی قرار میدهد که شاید یک جرم جنگی پنداشته شود. فوسفور سفید، یک بدیل فوسفور، بی ثبات است و وقتی با هوا تماس نماید بصورت خودبخودی مشتعل میگردد.

فوسفور سفید از طریق معروض ساختن انساج نرم، بوسیلۀ تنفس و یا خوردن، قابلیت تحمیل جراحات و مرگ را داراست.

XS
SM
MD
LG