لینک های دسترسی

Breaking News

عملیات نظامی در منطقه مستحکم طالبان در هلمند


عساکر بریتانوی در افغانستان میگویند که آنان بعد از بمباردمان هوایی ساحه مستحکم طالبان در ولایت هلمند، وارد ان ولایت شده اند.

طبق گزارش (کاترین مادیکس) خبرنگار صدای امریکا در اسلام آباد، ناتو میگوید اعزام عساکر اضافی امریکایی به منطقه این عملیات را امکان پذیر ساخت.

نیرو های بین المللی امنیتی برهبری ناتو در افغانستان میگوید بیشتر از ۵۰۰ عسکر در عملیات موسوم به عملیات پنجۀ پلنگ که قبل از نیمه شب جمعه آغاز گردید، سهم داشتند.

آیساف میگوید این عملیات غرض پاکسازی آخرین ساحه در ولایت جنوبی هلمند که طالبان بر آن مستحکم بودند، طرح ریزی شده است.

در مزارع خشخاش در هلمند ۹۰ در صد از مجموع تریاک جهان را تولید میشود.

این عملیات بسیار پیچیده بوده و شامل ۱۲ هلیکوپتر چینوک، و ۱۳ طیاره و جت جنگی حمایتی و طیارات بدون پیلوت میشد. طیارات بصد ها تن از عساکر بریتانوی را در منطقه باباجی، در شمال لشکر گاه در ولایت هلمند، پیاده نمود.

یکی از سخن گویان آیساف که با صدای امریکا از طریق تلیفون صحبت مینمود، و تقاضا نمود تا نامش افشا نگردد گفت:

"هدف این عملیات مصئون نمودن چندین کانال و دریا بود که جهت تاسیس قرارگاه دایمی برای نیرو های ناتو در این منطقه که قبلاً محل مستحکمی برای طالبان بود، انجام یافت. بدنبال این عساکر، گروه دیگری از عساکر و انجینران نظامی بریتانیا و تیم های مقابله با مواد منفجره بمنطقه اعزام گردیدند و طی دو روز اخیر تعدادی از پوسته های نظامی را در شاهراه عمده و خارج از ساحه تشکیل دادند تا حرکات تندروان را تحت نظارت داشته باشند."

آیساف میگوید تندروان غرض مختل نمودن عملیات دست به حملات متعدد زدند، ولی این حملات توسط عساکر بریتانوی دفع گردیده و چندین تندرو کشته شدند. ظرف چند هفته آینده، این ساحه به پولیس افغانستان تسلیم داده خواهد شد.

دگروال نیک ریچاردسن، یکی دیگر از سخن گویان نظامی برای نیرو های مستقر در هلمند میگوید، مواصلت عساکر بیشتر امریکایی این عملیات را امکان پذیر ساخت.

جزئی از ستراتیژی جدید جنگی براک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، در مجموع ۲۱ هزار عسکر امریکایی و مربیون نظامی به مناطق جنوبی و شرقی افغانستان اعزام گردیدند، تا با افزایش قابل ملاحظه حملات تندروان علیه نیرو های امریکایی، ناتو و افغان در یکسال اخیر، مقابله نمایند.

جنرال جیمز جونز، مشاور امنیت ملی ایالات متحده بروز سه شنبه برای دنباله گیری پلان رئیس جمهور اوباما برای با ثبات ساختن افغانستان قبل از انتخبات ریاست جمهوری که در ماه آگست برگذار خواهد شد، به آنکشور رفت.

جنرال جونز با جنرال ستانلی مک کرستیل، قوماندان جدید نیرو های امریکا و ناتو در افغانستان دیدن نمود. قرار است جنرال جمیز سفری به پاکستان داشته باشد، که عساکر آنکشور در عملیات جستجویی بیت اله مسعود، رهبر طالبان در وزیرستان جنوبی مصروف میباشند.

XS
SM
MD
LG