لینک های دسترسی

Breaking News

سیاحت در افغانستان در حال برگشت است


با وصف تنش های پراگنده و جنگ های جاری علیه طالبان، مقامات دولتی افغان میگویند که سیاحت در افغانستان دو باره در حال برگشت است.

کشور های کمک کننده بین المللی در همکاری با رهبران محلی دولتی روی تعدادی از مسایل مربوط به سیاحت کار نموده اند تا در اعاده مجدد نمای نارمل به افغانستان و اعمار مجدد اقتصاد آن کشور کمک نموده باشند.

بند امیر که در موازات صد ها جریب زمین واقع در ولایت مرکزی بامیان قرارداشته و نمایی از افغانستان را ارایه میکند، کمتر سیاحین خارجی آن دیدن کرده اند.

آبهای آبی کبود و صخره های طلایی رنگ و شیار های کوچک آبشار گونه که بر روی چشم انداز به لغزش در میآیند.

اولین پارک ملی افغانستان ماه گذشته اعلام نمود که غرض بازدید از این محل سیاحین باید هشت ساعت از طریق زمین مسافرت نمایند تا بدانجا برسند.

با وجود مشکلات موجود، تعداد رو به ازدیاد سیاحین به این محل سیاحت مینمایند.

نجیب الله احرار سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ میگوید: " مسایل امنیتی که در افغانستان جریان دارد به ویژه در بعضی از ولایات نا آرام سیاحین را تحت فشار قرار داده و نیز سبب به تعویق افتیدن بسیاری بازدید ها از آن ولایات گردیده است. اما در مقایسه با چند سال قبل در سال جاری تعدادی از سیاحین از ولایت بامیان دیدن کرده اند."

بر اساس آمار های هوتل ها و میدان هوایی بیش از ۴۰۰ تن سیاح خارجی در ماه جون سال جاری از ولایت بامیان دیدن کرده اند، که این افزایش قابل ملاحظه نسبت با سال گذشته را که در آن در عین فصل ۱۸۰ تن سیاح از این مکان دیدن کردند، نشان میدهد.

غلام علی یک از سیاحین کانادایی افغانی الاصل میگوید: "پدرم در سال های ۱۹۶۰ در یک شرکت رهنمای مسافرتی کار میکرد و او حتی زمانی که بس های سرویس در اختیارش نمیبود ذریعه ی لاری سیاحین را با محلات باستانی منتقل میساخت، پس زمانی ۴۰ یا ۵۰ سال قبل این امر ممکن بود چرا در زمان حاض نباشد؟"

در سال های ۱۹۶۰ هم اکنون محصلین پوهنتون در مرکز معلومات توریستی ولایت بامیان در رشته ی رهنمایی سفر تحت آموزش قرار میگیرند. دوکانداران در تلاش فروش امتعه ی شان میباشند و به قول سید حسین یک تن از هوتل داران محل، تقاضا برای افزایش تسهیلات و امکانات بیشتر رو به رشد است.

وی میگوید: ما در دو سال گذشته تعداد زیادی سیاحین را در این محل نداشتیم و امسال به فضل خدا تعداد کثیری از مردم به این محل میآیند، و ما واقعآ کار های بیشتری را انجام میدهیم، هوتل های بیشتری را در بامیان اعمار مینماییم چونکه در اینجا امنیت است.

کشور های کمک کننده اروپایی و ایالا متحده در تماس صمیمی با دولت افغانستان در تلاش اند تا امنیت را توسعه داده و مردم را به رشد اقتصاد ترغیب نمایند. اما بعد از چند دهه جنگ، چالش های زیادی به میان آمده است، که مهمترین آن شاید هم متقاعد ساختن سیاحین متجسس از امن بودن محلات باستانی میباشد.

XS
SM
MD
LG