لینک های دسترسی

Breaking News

مصاحبه اختصاصی آشنا با جان مکین در مورد انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان


سناتور جان مکین، کاندید سابق ریاست جمهوری ایالات متحده نظریات خود را در مورد امتخابات مجوزه ریاست جمهوری در افغانستان طی مصاحبه یی اختصاصی با تلویزیون اشنای صدای امریکا در میان گذاشت.

او این انتخابات را نهایت مهم و حیاتی ارزیابی نمود و خواهان آینده درخشان برای مردم افغانستان گردید.

متن مصاحبه جان مکین با لینا روزبه، گوینده تلویزیون آشنای صدای امریکا:

سناتور مکین اجازه بدهید تا بنمایندگی از صدای امریکا و تلویزیون آشنا از اینکه وقت خود را در اختیار برنامه ما گذاشتید سپاسگذاری نمایم. انتخابات ریاست جمهوری تا یکماه و اندی در افغانستان برگزار خواهد شد، شما بدنبال چه مشخصاتی در رئیس جمهور منتخب بعدی در افغانستان هستید؟

سناتور مکین: ما در این انتخابات آنچه را در دیگر انتخابات در جهان خواهان آن هستیم، میخواهیم و آن شفافیت و عدم فساد و تقلب است، تا هر رای دهنده فرصت دادن رای را داشته باشد، من رئیس یک انستتیوت بنام انستتیوت جمهوریخواهان بین المللی هستم. این انستتیوت همراه با دیگر انجمن ها برای نظارت در افغانستان خواهند بود و قضاوت بر اساس معیار های بین المللی صورت خواهد گرفت.

آیا شما از کدام کاندید مشخصی در این انتخابات حمایت میکنید؟

سناتور مکین: نه، من فکر میکنم که این تصمیم باید توسط مردم افغان اتخاذ گردد.

آیا فکر میکنید که پروسه انتخابات تاکنون شفاف و عادلانه بوده است؟

سناتور مکین: ما بعضی انتقادات را شنیده ایم، ولی بطور کل فکر میکنم که انها پیشرفت نموده اند، من فکر میکنم که یکی از موضوعات کلیدی امنیت است تا مردم بتوانند در محیط امن نامنویسی نموده و در روز انتخابات به پای صندوق های رای بروند، این مسله در بعضی نقاط و بخصوص در جنوب و شرق مشخص نیست و واضح نیست که ایا ممکن خواهد بود یا خیر، ولی بیائید امیدوار باشیم که هر باشنده در هر جایی که زندگی میکند قادر گردد تا در محیطی امن رای بدهد.

آیا شما از قابلیت عساکر ایالات متحده و افغان در حفاظت شهر ها و قرات مطمئن هستید تا مردم بتوانند بتاریخ بیستم ماه اگست با اطمینان خاطر رای بدهند؟

سناتور مکین: امیدوارم، من فکر میکنم که مشکل خواهد بود، ما تهاجم را در جنوب اخیرا اغاز نموده ایم، طوریکه تعدادی از ما حدس زده بودیم تعداد تلفات متاسفانه بالاست، ما بر تمام مناطق کنترول نداریم ولی در جنوب در حال پیشرفت هستیم. من در بخش صلاحیت کافی، مثبت نیستم ولی قوماندانان ما به من میگویند که انان به پیشرفت های قابل توجهی دست یافته اند.

افغان ها مکررا از فساد در حکومت افغانستان منحیث یکی از مشکلات عمده در ان کشوریاد میکنند، ایالات متحده چگونه باید حکومت جدید را برای رسیدگی به این مشکل و دیگر مشکلات تشویق کند؟

سناتور مکین: فساد یک مشکل جدی در افغانستان است، که بنظر من در سطح محلی شدید میباشد مثلا پولیس محل از مردم حمایت نمی کند و بعضی اوقات حتی از مردم سو استفاده نیز مینماید، من میخواهم که حکومت جدید افغانستان به این موضوع بپردازد. من خواهان افزایش اعضای اردوی افغان هستم تا انان بتوانند در اینمورد کمک کنند و در اخر ما میدانیم که فساد وجود دارد و من میخواهم شاهد اوردن شخصیت های ارشد شامل در این تخطی به محکمه باشم.

جیمز کارول اخیر منحیث مشاور یکی از رقبای حامد کرزی گمارده شده است. نظر شما در مورد این انتخاب چیست؟

سناتور مکین: دادن مشوره به افراد و یا کاندیدان مختلف در انتخابات یکی از سنت های امریکاست و من هیچ مشکلی با ان ندارم. وی یک مشاور دارای صلاحیت میباشد. من با او موافق نیستم ولی او در کار خود بسیار خوبست.

در بخش تعهد ایالات متحده بسمت افغانستان، فکر میکنید که استراتژی جدید مفید واقع خواهد شد؟

سناتور مکین: من مطمئن هستم که استراتژی جدید کار خواهد داد اگر ما عساکر کافی داشته باشیم. دلیل اینکه استراتژی در عراق مفید واقع شد این بود که ما تعداد کافی از عساکرراجهت فراهم اوردن امنیت در منطقه داشتیم. من فکر میکنم که رئیس جمهور باید به تقاضا های اینده در اینمورد توجه کند، انچه ما از عراق اموختیم این بود که ما در مقابلاتی از این گونه بدون تعداد کافی عساکر برای ایجاد امنیت برنده نخواهیم شد.

یک بعد دیگر سرج افزایش قابلیت مدنیست، فکر میکنید که این بخش همراه با افزایش تعداد عساکر کلیدی پیروزی در افغانستان باشد؟

سناتور مکین: فکر میکنم که افزایش کمک های مدنی مهم است. بنظر من فکر میکنم که اردوی افغان باید حدود چهارصد هزار نفر باشد اکنون تخمین شده که این تعداد یکصد و سی و چهار هزار تن است که کافی نمی باشد. فکر میکنم که ما همراه با اوردن امنیت به منطقه باید تیم های پی ار تی و دیگر ارگان ها را برای انکشاف درعرصه اقتصاد ، فرهنگ و احتیاجات مدنی در محل داشته باشیم ولی ابتدا شما باید بتوانید امنیت را برقرار سازید و گاهی این موضوع فراموش میشود.

عده یی معتقدند که مذاکره با طالبان میتواند راهی برای اوردن ثبات به افغانستان باشد ایا شما با این نظریه موافقید؟

سناتور مکین: برای مذاکرات موثر، شما بایدکسانی را که متعهد به اساسات مشابه باشند داشته باشید. زمانیکه طالبان در افغانستان حکومت میکردند حقوق مردم از انان گرفته شده بود و از مردم سو استفاده صورت میگرفت. انان باید نظریه خود را در مورد افغانستان تغیر بدهند اگر خواهان مذاکرت موثر هستند. این یک جامعه ازاد مستقل و دموکراتیک است که به حقوق مردم افغان و بخصوص زنان احترام قایل میباشد.

شما اهمیت زدایش پناهگاه های طالبان را که در مناطق قبایلی پاکستان واقع شده است تا چه اندازه در بخش اوردن ثبات به افغانستان مهم ارزیابی میکنید؟

سناتور مکین: من در اینمورد نگرانم، ولی در مورد فعالیت های اخیر حکومت پاکستان و حضور اردو در منطقه خرسندم. این یک پروسه مشکل خواهد بود ولی مردم پاکستان و افغانستان اسلامی را که بنیاد گرا باشد رد کرده اند و من مطمئن هستم که زمانی مردم در مناطق سرحدی و تمام مردم افغانستان و پاکستان این نوع بنیادگرایی را رد خواهند کرد - همانطوریکه در پاکستان در هر انتخابات این کار را کردند. ولی خطر در اینجاست که طالبان ممکن از وضعیت وخیم و مشوش سو استفاده کنند تا نشان دهند که نظریه انان تنها راه حل صلح امیز است و ما نمی توانیم بگذاریم که این موضوع اتفاق بیافتد.

در آخر پیام شما برای مردم افغانستان چیست؟

سناتور مکین: من بار ها به افغانستان سفر کردم و فکر میکنم که مردم افغانستان بهترین مردم در جهان هستند، شجاع و سرسخت با تعهد به خانواده و کشور شان. من معتقدم که وضع در افغانستان در طول چند ماه اینده وخیم تر خواهد شد. ولی ایالات متحده ، حکومت افغانستان و مردم قابلیت و قوت غلبه بر ان را دارا هستند. این وقت، زمان تعهد است و شاید هم مهم ترین مرحله در تاریخ مقابله مردم افغانستان برای کسب ازادی واقعی و استقلال شان باشد.

XS
SM
MD
LG