لینک های دسترسی

Breaking News

گزارش ملل متحد در مورد افزایش در تعداد تلفات ملکی در افغانستان


یک گزارش ملل متحد حاکیست که تعداد تلفات ملکی در افغانستان نسبت به سال گذشته افزایش یافته و در نیمۀ اول سال ۲۰۰۹ به بیش از یک هزار نفر رسیده است.

ادارۀ کمک ملل متحد برای افغانستان میگوید تندروان طالب مسؤل تقریباً ۶۰٪ تلفات اهالی میباشد که علت آن انفجارات بم های کنار جاده و حملات انتحاری بوده است. حکومت افغانستان و قوای بین المللی نیز بخاطر حملات هوائی که باعث قتل صدها نفر گردید مسؤل قلمداد شده اند.

این گزارش که بروز جمعه منتشر شد، حاکیست که تندروان بطور فزاینده خود را در مناطق ملکی جا گزین میسازند تا عمداً خط فاصل بین محاربین و اهالی را مغشوش ساخته باشند. گزارش حاکیست که چنین بنظر میرسد که این تغیر یک مشی فعالانۀ طالبان بمنظور کشانیدن حملات نظامی علیۀ طالبان بمناطقی است که احتمال تلفات اهالی دران بیشتر باشد.

ملل متحد میگوید در ماه های آینده که شورشیان به ازدیاد اخیر در تعداد عساکر ایالات متحده بخاطر انتخابات ماۀ آگست پاسخ بدهند، احتمال دارد این تلفات بیشتر گردد.

تلفات اهالی یک منبع عمدۀ تشنج بین حکومت افغانستان و ایالات متحده بوده است.

جنرال ستنلی مکرستل، قوماندان جدید ایالات متحده در افغانستان حفاظت اهالی را در استرتیژی جدید ایالات متحده اولویت عمده ساخته است. او تعهد نموده است تا استفاده از حملات هوائی را شدیداً مقید ساخته و مقررات جدید را برای قوای ایالات متحده و ناتو در مورد جنگ با تندروانی که در داخل خانه های افغان ها پنهان میشوند، صادر نماید.

از سال ۲۰۰۱ باینطرف، ماۀ جولای مهلک ترین ماه برای عساکر بین المللی در افغانستان بود، که طی آن حد اقل ۴۰ عسکر امریکائی و ۲۲ عسکر برتانوی بقتل رسیدند. یک عسکر امریکائی بروز جمعه بعد ازان وفات یافت که روز قبل در جنوب افغانستان مجروح شده بود.

هزاران عسکر امریکائی، برتانوی و افغانی در یک تهاجم عمده بمنظور از بین بردن سنگرهای طالبان در ولایت هلمند اشتراک کرده اند.

مقامات در ولایت فراه میگویند از اثر یک حملۀ ناگهانی طالبان بر یک کاروان وسایط حامل مواد انتخاباتی چهار عسکر افغانی کشته شدند. در سایر مناطق ولایت فراه، از اثر حملۀ تندروان بر یک تانکر مواد نفتی حد اقل ۱۱ نفر مجروح شدند.

در ولایت هرات در همجواری فراه، بروز جمعه پولیس گفت درتبادلات آتش ناشی از حملۀ روز قبل طالبان بر یک کاروان تدارکاتی ناتو در ولایت هرات نه تندرو و یک فرد پولیس کشته شدند.

XS
SM
MD
LG